Президенту України<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Верховна рада України
Рада підприємців при Кабінеті Міністрів України
Державний комітет з питань регуляторної політики
та підприємництва
Державна податкова адміністрація України
18.03.2009 р.
Звернення асоціацій малого та середнього бізнесу України
17 вересня 2008 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про акціонерні товариства», який набирає законної сили з 29 квітня 2009 року. У зв’язку із прийняттям нового закону вноситься суттєва новизна в правове регулювання діяльності акціонерних товариств.
Тепер АТ зобов’язані проходити обов’язковий лістинг на фондових біржах і підтримувати його на належному рівні. Невеликі підприємства, які отримали у спадок від приватизації тисячі акціонерів, розпорошених по всій Україні, фактично не зможуть стати ані приватними товариствами через неконтрольовану кількість акціонерів, ані публічними. Зокрема, кількісний склад акціонерів приватного акціонерного товариства не може перевищувати 100 акціонерів.
Тому значна кількість акціонерних товариств прийняла рішення про перетворення (реорганізацію) у товариства з обмеженою відповідальністю.
При цьому при перетворенні (реорганізації) акціонерних товариств , що є платниками ПДВ, у товариства з обмеженою відповідальністю, які також реєструються платниками ПДВ, виникає низка проблемних питань.
Зокрема, у Державній податковій адміністрації України вирішили (з розсилкою відповідного листа), що при такому перетворенні платник податків зобов’язаний здійснити умовний продаж активів, щодо яких у минулі періоди був нарахований податковий кредит, з обов’язковим оподаткуванням. Зокрема, у листі ДПА України №23655/7/16-1517-01 зазначено:
«Якщо датою державної реєстрації новоутвореної юридичної особи є нова дата, то одночасно проводиться анулювання реєстрації як платника податку на додану вартість попередника та реєстрація платником податку на додану вартість правонаступника з новою датою реєстрації платником податку на додану вартість.
Якщо в такого платника на день анулювання знаходяться товарні залишки або основні фонди, стосовно яких був нарахований податковий кредит у минулих та поточному звітному періоді, то такий платник за наслідками останнього звітного періоду зобов’язаний визнати умовний продаж таких товарів за звичайними цінами та відповідно збільшити суму своїх податкових зобов’язань».
Ми хочемо наголосити, що відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення). Таким чином, при перетворенні відбувається універсальне правонаступництво – всі права та обов’язки правопопередника (акціонерного товариства) переходять до правонаступника (товариства з обмеженою відповідальністю).
Питання оподаткування ПДВ поставки сукупних валових активів правопопередником правонаступнику врегульовано пп. 3.2.8 п. 3.2 ст. 3 Закону України «Про податок на додану вартість», відповідно до якого не є об’єктом оподаткування поставки за компенсацію сукупних валових активів платника податку (з урахуванням вартості гудвілу) іншому платнику податку. Під поставкою сукупних валових активів слід розуміти поставку підприємства як окремого об'єкта підприємництва або включення валових активів підприємства чи його частини до складу активів іншого підприємства. При цьому підприємство-покупець набуває прав і обов'язків (є правонаступником) підприємства, що продає такі активи.
Таким чином, вважаємо, що при перетворенні (реорганізації) акціонерних товариств-платників податку на додану вартість у товариства з обмеженою відповідальністю, які реєструються платниками податку на додану вартість, об’єкт оподаткування податком на додану вартість відсутній і з ПДВ в учасників перетворення податкових зобов’язань не виникає, а сукупні валові активи акціонерного товариства постачаються товариству з обмеженою відповідальністю.
Оскільки у даному випадку простежується чітка аналогія з сумнозвісною Постановою Уряду України №1118 з тією лише різницею, що об’єктом такого додаткового стягнення у бюджет є не малий бізнес, а середні підприємства, ми вимагаємо від ДПА України суворого дотримання законодавства України.
Звернення підтримали:
Від Комітету підприємців Львівщини: Микола Ореньчук, голова
Від Харківського Клубу підприємців: Олександр Васільєв, президент
Від Дніпропетровського Клубу підприємців: Тетяна Черкез, директор
Від ГО «Громадське об’єднання» (Тернопіль): Петро Мокрій, голова
Від Черкаського регіонального відділення спілки підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України: Світлана Калюх, голова
Від ЖОГО "Поліський регіональний бізнес-центр ділового партнерства,
підтримки та правового захисту підприємців": Юлія Федосюк, голова