За матеріалами перевірок державних закупівель, проведених ГоловКРУ України, в поточному році встановлено значне зростання кількості порушень та зловживань в сфері державних закупівель, що призводить до значних втрат державних коштів.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Так, сума держаних коштів, використаних на закупівлю товарів, робіт і послуг, проведених з порушенням вимог законодавства, зросла з 1 млрд 440,6 млн грн. у 2007 році до 3 млрд 558 млн грн. у 2008 році.
ГоловКРУ України змушено констатувати, що ціла низка порушень, які вказують на пряме ігнорування норм законодавства у сфері державних закупівель, призвела до зайвого витрачання державних коштів.
Зокрема, за результатами проведених у 2008 році 56 контрольних заходів встановлено порушень чинного законодавства в сфері державних закупівель на загальну суму 1 млрд 112 млн 758,76 тис. грн., в тому числі:
- здійснено закупівлі товарів, робіт і послуг без проведення процедур, передбачених чинним законодавством, на загальну суму 686 млн 545,92 тис. грн.;
- не відмінено торги на загальну суму очікуваної вартості 330 млн 836,22 тис. грн. та допущено до оцінки і не відхилено тендерні пропозиції учасників як такі, що не відповідали кваліфікаційним вимогам та іншим умовам тендерної документації та які є пов’язаними особами;
- безпідставно відмінено торги очікуваною вартістю 28 млн 800,00 тис. грн.;
- внаслідок безпідставного відхилення тендерних пропозицій з меншими цінами, додаткові витрати державних коштів склали на загальну суму 3 млн 733,12 тис. грн.;
- інші порушення в сфері в державних закупівель на загальну суму 30 млн гривень.
Крім того, встановлено ряд порушень фінансової дисципліни, загальна сума яких склала 256 млн 3,26 тис. грн., зокрема, відволікання обігових коштів підприємств в довгострокову дебіторську заборгованість на суму 255 млн 876,22 тис. грн., безпідставне завищення розміру дебіторської заборгованості на суму 127 млн 43,08 тис. гривень
Керуючись ст. 2 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні», ГоловКРУ здійснює державний фінансовий контроль за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, в тому числі і у сфері державних закупівель.
Відповідно до повноважень органів державної контрольно-ревізійної служби (надалі – органи ДКРС) перевірка державних закупівель полягає у здійсненні документального та фактичного аналізу дотримання підконтрольними установами законодавства про державні закупівлі та проводиться на всіх стадіях державних закупівель.
Проте фактично здійснюється лише наступний контроль, що позбавляє органи ДКРС права здійснювати поточний контроль за ефективним та економічним використанням державних коштів, а також вживати заходів щодо попередження зайвих втрат державних коштів.
Тобто у органів ДКРС фактично відсутнє право виходу на об’єкт контролю з метою здійснення поточного контролю процедур закупівель, за якими ще не укладені договори, а у разі виявлення порушень вимог законодавства призупинення або відміни результатів торгів.
Крім того, важливим аспектом забезпечення попереднього контролю є розгляд скарг (звернень) стосовно порушення замовниками процедур закупівель чи рішень, дій або бездіяльності замовників та уповноваженого органу.
Отже, враховуючи погіршення стану дотримання замовниками вимог законодавства про закупівлі товарів, робіт і послуг, виникла нагальна потреба у здійсненні саме поточного (оперативного) контролю при проведенні процедур закупівель, тобто до укладання договорів про закупівлю.
Також виникла необхідність у здійсненні суцільних перевірок документів, що підтверджують право застосовування процедур закупівель у одного учасника та з обмеженою участю, після їх розгляду Міністерством економіки України (далі – Мінекономіки), оскільки останнім часом ГоловКРУ встановлено безліч випадків безпідставного застосування таких процедур закупівель.
Крім того діючою редакцією Положення виведено з під контролю використання комунальними підприємствами значного потоку сум коштів місцевого бюджету.
Також на сьогодні залишається поза увагою питання забезпечення контролю за цінами, про що свідчать непоодинокі випадки закупівель товарів, робіт і послуг за завищеними цінами, в той час як при здійсненні поточного контролю та встановленні фактів завищення цін органи ДКРС могли б тимчасово призупинити процедуру закупівлі або навіть відмінити процедуру торгів.
Враховуючи наявність суттєвих порушень в сфері закупівель за державні кошти та для вирішення цих проблемних питань Головним контрольно-ревізійним управлінням України розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України „Про внесення змін до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”
Джерело: http://www.dkrs.gov.ua/kru/uk/publish/article/52416