Просимо Вас звернути свою увагу і на те, що зауваження, висловлені Вами у Пропозиції до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку із світовою фінансовою кризою" 4 лютого 2009р., були проігноровані в частині незначної зміни термінології поняття «тимчасової цільової надбавки» та «зміна процедури впровадження». Це є фактично повторною спробою введення тимчасової цільової надбавки до ставок ввізного мита. У редакції Закону від 4 лютого 2009 р. «перелік товарів, на які запроваджується тимчасова надбавка до діючих ставок ввізного мита, розмір цієї надбавки, зміни до цього переліку та розміру тимчасової надбавки встановлюються та вносяться Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України».
Таким чином, Ваші зауваження щодо порушення вимог статті 92 Конституції України, за якою податки і збори встановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої) було формально виконано, але зауваження щодо невідповідності закону 3379 статті XII ГАТТ 1994 щодо не застосування державами-членами СОТ надбавок до діючих ставок ввізного мита, враховане.
Отже, маючи на меті відновлення рівноваги платіжного балансу, задеклароване у Законі введення тимчасової надбавки до діючих ставок ввізного мита фактично є введенням 13%-ої надбавки, що у чистому вигляді є протекціоністським заходом. За даними офіційного сайту Державної митної служби України групи товарів, на які запропоновано введення тимчасової надбавки, а саме позиції 0202, 0203, 0206-0210, 0504-0506, 0509, 0511 (крім товарної позиції 0511 10 00 00), 0808, 1601-1605, 1701, 1702 (крім патоки крохмальної у товарній позиції 1702 30 99 00), 2204 - 2208, 2701, 4203, 4303, 57, 60 - 65, 6806, 6901, 7201, 7301, 7321, 8401, 8414, 8418, 8501, 8516, 8702, 8703, 8704”, складають 17,1% відсотків у загальному імпорті до країни.
За даними Ради НБУ:
- Грудень 2008р. - експортно-імпортне сальдо вирівняно;
- Січень 2009р. (попередня інформація) - досягнуто позитивне значення.
Імпорт за вищевказаними позиціями скоротився у листопаді – грудні 2008р. на 20%-50% і продовжує скорочуватись. Наприклад, лише ринок нових автомобілів у січні 2009р. скоротився на 55% у порівнянні із січнем 2008р. та на 59% у порівнянні із груднем 2008р.
Це означає відсутність підстав для застосування жодних надбавок до діючих ставок ввізного мита відповідно до статті XII ГАТТ 1994.
Криза у фінансовій сфері, припинення кредитування, накладення заборони на дострокове зняття депозитів зумовили загальне падіння купівельної спроможності громадян України, що призвело до скорочення обсягів імпорту природним шляхом.
Будь-які додаткові податки та збори в ситуації фінансової кризи призведуть до подальшого зростання цін на товари та, як наслідок, ляжуть на споживача.
За оцінками членів Ради, введення додаткових митних зборів призведе до подальшого скорочення обсягів продажу імпортованих товарів та поставить під загрозу існування багатьох тисяч підприємств малого та середнього бізнесу, що забезпечують робочими місцями сотні тисяч громадян України. Скорочення обсягів продажу на даний момент змусило мінімізувати витрати всі залежні від імпорту підприємства української економіки і надалі може призвести до повного банкрутства підприємств та значного збільшення чисельності безробітних.
Враховуючи вищевикладене, просимо Вас накласти вето на проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку з світовою фінансовою кризою» реєстр. № 3379, як такий, що суперечить та порушує міжнародні угоди та взяті Україною зобов’язання.
Джерело: http://www.radakmu.org.ua/uk/our_reference/464.html
П Р О П О З И Ц І Ї <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку із світовою фінансовою кризою"
Прийнятий Верховною Радою України 23 грудня 2008 року Закон України "Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку із світовою фінансовою кризою" не може бути підписаний Президентом України з таких підстав.
1. Законом, що надійшов на підпис, передбачається запровадження, зміна та скасування тимчасової надбавки до діючих ставок ввізного мита на деякі товари (тимчасова процедура). При цьому Законом визначено, що ця тимчасова процедура спирається на відповідні норми Генеральної угоди з тарифів й торгівлі 1994 року (ГАТТ 1994), зокрема статті XII.
Проте стаття XII ГАТТ 1994 не містить положень щодо застосування державами – членами СОТ жодних надбавок до діючих ставок ввізного мита. При цьому згідно з Домовленістю про положення ГАТТ 1994 щодо платіжного балансу держави – члени СОТ при застосуванні заходів з обмеження імпорту відповідно до статті XII ГАТТ 1994 мають надавати перевагу ціновим заходам, до яких належать додаткові імпортні збори, вимоги про внесення імпортних депозитів або інші рівноцінні торговельні заходи, що відбиваються на ціні імпортованих товарів.
Законом по суті змінюються в односторонньому порядку ставки ввізного мита, встановлені відповідно до зобов'язань України в рамках членства в СОТ. Такі дії порушують домовленості, встановлені додатком I до Протоколу про вступ України до СОТ, що не узгоджується із статтею XXVIII ГАТТ 1994, яка передбачає можливість члена СОТ змінити або скасувати відповідну поступку шляхом переговорів та досягнення домовленості з будь-якою іншою державою – членом СОТ.
Крім того, це не відповідає положенням Меморандуму про економічну та фінансову політику з Міжнародним валютним фондом щодо заборони застосування або посилення обмежень імпорту для цілей платіжного балансу. Реалізація запропонованої Законом тимчасової процедури може поставити під загрозу дальше співробітництво України з МВФ.
Підвищення ставок ввізного мита може також призвести до застосування державами, які є основними торговельними партнерами України, відповідних заходів (у тому числі адекватного збільшення ввізного мита на товари українського товаровиробника).
Розділом II Прикінцеві положення Закону на строк не менше шести місяців запроваджується тимчасова цільова надбавка до діючих напередодні набрання чинності Законом ставок ввізного мита у розмірі 13 відсотків до митної вартості товарів, що ввозяться на митну територію України в режимі імпорту (крім товарів критичного імпорту), що також не узгоджується з вищезазначеними положеннями ГАТТ 1994 і може розглядатися як безпосереднє збільшення імпортного мита.
При цьому запровадження тимчасової цільової надбавки не буде поширюватися на держави, які мають з Україною зону вільної торгівлі.
Так, відповідно до статті 2 Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації від 24 червня 1993 року договірні сторони не застосовуватимуть мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з договірних сторін і призначені для митної території іншої договірної сторони. Ця Угода містить лише можливість застосування кількісних обмежень (стаття 3).
Аналогічні положення містяться і в Угоді про створення зони вільної торгівлі, ратифікованій Законом України "Про ратифікацію Угоди про створення зони вільної торгівлі та Протоколу про внесення змін та доповнень до Угоди про створення зони вільної торгівлі", та Угоді про вільну торгівлю між Республікою Македонія та Україною, ратифікованій Законом України від 5 липня 2001 року. При цьому, за даними Державного комітету статистики України за станом на 1 листопада 2008 року, на зазначені держави припадає 39,8 відсотка імпорту, до якого не буде застосовуватися тимчасова надбавка. У той же час до імпорту товарів з інших держав – членів СОТ буде застосовуватися 13-відсоткова тимчасова цільова надбавка до ставок ввізного мита.
Зазначене навряд чи сприятиме поліпшенню платіжного балансу України, однак може створити проблеми у відносинах України з іншими державами, в тому числі державами – членами СОТ.
2. Законом, що розглядається, Кабінету Міністрів України надається право зменшувати (скасовувати) розмір тимчасової надбавки до діючих ставок ввізного мита (абзац дев'ятий статті 2 розділу II), а також продовжувати застосування тимчасової процедури шляхом прийняття Урядом України відповідного рішення (абзац десятий статті 2 розділу II).
Це не узгоджується з вимогами статті 92 Конституції України, за якою податки і збори встановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої).
Ураховуючи вищевикладене, Закон України "Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку із світовою фінансовою кризою" пропонується відхилити.
Натомість одним із шляхів розв'язання проблеми поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку із світовою фінансовою кризою є тимчасове запровадження додаткового імпортного збору, що узгоджуватиметься з міжнародними зобов'язаннями України в рамках членства в СОТ.
Президент України В.ЮЩЕНКО
Джерело: http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id=&pf3511=33691