Резолюція Круглого столу<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
«Впорядкування процесів приватизації та оренди комунального
майна, будівництва в умовах кризи»
- Учасники Круглого столу погодились, що ситуація у малому бізнесі міста сьогодні вимагає суттєвої підтримки зі сторони владних структур. Насамперед, це стосується впорядкування орендних взаємовідносин. Наприклад, сьогодні орендні ставки у містах України для авторемонтних майстерень складають 16-20% від оціночної вартості, інтернет – кафе – 10-30%, туроператорів та тур-агентів – 18-22%, ремонту об’єктів нерухомості – 12-21%, продажу книг, газет та журналів – 10%, ЗМІ – 4-10%, хімчисток – 5-6%, майстерень з ремонту одягу – 4-5%, перевезень вантажів – 14-18%, тощо. У Львові в порівнянні з іншими містами України у середнього підприємства відносно менше працівників і відповідно менші обороти, тому порівняно менші орендні ставки є закономірними. Враховуючи кризові явища в економіці України, пропонуємо зменшити ставки оренди державного та комунального майна у місті за винятком грального бізнесу до 1–6% його оціночної вартості в залежності від виду діяльності орендаря за загальним правилом щонайменше 50% -го скорочення. З урахуванням високої динаміки зменшення вартості нерухомості в Україні, також необхідно провести переоцінку державного та комунального майна. Позитивною у даному відношенні є ухвала міської ради щодо об’єктів інфраструктури, що готуються до ЄВРО 2012. Зокрема інвестор буде звільнятися від сплати земельного податку та орендної плати за землю і орендної плати за користування об’єктами комунальної власності у частині платежів, що надходять до міського бюджету, а також передбачено звільнення від пайової участі на розвиток інфраструктури. Водночас, вона є недостатньої для підтримки та виживання малого бізнесу в умовах кризи.
- Учасники столу вимагають введення як мінімум трирічного терміну оренди, підтримуючи при цьому проект Закону України про внесення змін та доповнень до статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (щодо збільшення терміну дії договору оренди з метою мінімізації впливу наслідків фінансової кризи на суб'єктів малого і середнього бізнесу) №3454. Відтак, було б доцільним передбачити в Типових договорах оренди, що термін дії договорів оренди може обмежуватись лише у таких випадках: прийняття рішення про приватизацію об’єкта оренди; неналежного виконання орендарем умов договору; коли об’єкт оренди у плановому порядку підлягає реконструкції за рахунок коштів орендодавця, а також у випадках, встановлених ЦК України. Укладення договорів оренди державного та комунального майна терміном лише на один рік не сприяє стабільності діяльності орендаря, оскільки він, для підписання нового договору оренди, змушений щороку проходити доволі довгу процедуру збору необхідних документів та отримання дозволів. Це, у свою чергу, сприяє поширенню корупції в органах влади, які приймають рішення про оренду державного та комунального майна.
- Згідно з Законом України «Про державний бюджет України на 2009 рік» після закінчення строку дії договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов’язки, бере участь у конкурсі на отримання права оренди державного та комунального майна. Розмір преференційної поправки встановлений Кабміном на рівні 0,8. Таким чином, орендар не зацікавлений у реалізації робіт з покращення приміщення та території, оскільки фактично для нього не існує впевненості у продовженні оренди даного приміщення. Це положення закону суперечить як Закону України «Про оренду державного та комунального майна», так і Цивільному Кодексу України. Учасники столу вважають необхідністю відміну цього положення.
- Задля можливості здійснювати громадський контроль та активно брати участь у процесах здавання в оренду майна на конкурсній основі доречно ввести до складу конкурсних комісій з передачі в оренду комунального майна представників асоціацій малого та середнього бізнесу, визначених на базі широких консультацій. Ми рекомендуємо місцевій владі розглядати оренду комунальної власності суб’єктами малого та середнього бізнесу не як джерело доходу, а як створення необхідних умов для розвитку підприємництва, створення робочих місць та наповнення місцевих бюджетів за рахунок платників податків.
- Учасники погодились у необхідності введення правила можливого відтермінування оплати за приватизований об’єкт на базі розробленої Програми приватизації майна комунальної власності м. Львова на 2009 – 2010 рр. Згідно з Програмою, за умови сплати не менше 50% ціни продажу об’єкта (це є вимогою п.5 ст. 23 Закону України про малу приватизацію) протягом 30-ти днів з моменту нотаріального посвідчення договору купівлі – продажу термін оплати продовжується ще на 30 днів. У разі порушення строку оплати, нараховується пеня у розмірі облікової ставки НБУ. Учасники Круглого столу вважають, що в умовах кризи нездійснення повного розрахунку за об’єкт протягом року з моменту укладення договору доцільно вважати підставою для розірвання договору купівлі – продажу.
- Учасники Круглого столу наголошують, що наявні на сьогодні законодавчі зміни (Закон України “ Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва ”), що передбачають відшкодування інвестору витрат на будування або реконструкцію об’єктів, мереж енергопостачання та газопостачання, спрощення процедури отримання вихідних даних на проектування, здійснення проектно-вишукувальних робіт, відміну відрахувань на розвиток пожежної інфраструктури, вимагають практичної реалізації на місцях. Наявність заборгованості за внесками і платежами не може бути підставою для скасування (відкликання) або відмови у видачі органами виконавчої влади суб'єктам господарської діяльності, що здійснюють будівництво (забудовникам), погоджувальних, дозвільних та інших документів щодо об'єктів житлового будівництва. Крім того, необхідно відмінити інвестиційний внесок на час кризи (за відсутності його економічного обґрунтування), а не лише відтерміновувати його, як це передбачено антикризовими заходами міської ради (а також ухвалою щодо об’єктів, що готуються до Євро 2012).
- Учасники Круглого столу вважають недоречною вимогу правовстановлюючих документів на землю (власність, оренда) при затвердженні ескізного проекту на будівництво (реконструкцію). При зміні функціонального призначення будівлі і незначному переплануванні пропонується повернутися до затвердження проектів на відповідність на рівні райдержадміністрацій (а саме міжвідомчих комісій).
- Учасники вважають, що документ щодо спрощення або скасування дозвільних процедур має будуватися на наступних принципах: введення індивідуальної відповідальності чиновника за прийняті рішення (а не колективної); зменшення кількості документів і запровадження принципу «мовчазної згоди», дотримання чіткої процедури прийняття та видачі документів, жорстке дотримання закону «Про звернення громадян» та відповідальність за найменше його порушення.
Резолюцію Круглого столу підписали:
Микола Ореньчук, голова Комітету підприємців Львівщини,
Ігор Лошкарьов, Об’єднання підприємницьких організацій Львівщини,
Ольга Яйко, голова Представництва Держкомпідприємництва у Львівській області,
Теодор Дяків, голова Асоціації платників податків Львівської області,
Зеновій Бермес, президент Асоціації роботодавців Львівщини,
Михайло Плесков, президент Громадського клубу інтелектуальної і творчої ініціативи «Династія»,
Андрій Антощак, голова ГО «Я львів’янин» (за винятком п. 8 та з вилученням у п.6 положення «за наявності його економічного обґрунтування»,
Олександр Савич, голова ЛГО «Автомобіліст України».
Юрій Сендецький, Лілія Бойко, Ярослав Кохалевич, Роман Зафійовський, члени ради КПЛ,
Ігор Гурняк, голова Аналітичної Групи КПЛ