Комітет Підприємців Львівщини

Корисний досвід: міністерство економіки про обмеження для імпорту

Включення будівельних матеріалів до переліку товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню в 2009 році, не може бути підтримано. Введення 13% - ї надбавки до митної вартості товару буде проголосовано знову.

     Міністерство економіки розглянуло звернення Ради підприємців щодо невідкладних заходів для підтримки вітчизняних підприємств -виробників будівельних матеріалів.

        Верховною Радою України схвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку зі світовою фінансовою кризою» від 23.12.2008 № 784-VI, яким передбачається на період критичного стану платіжного балансу України запровадження тимчасової цільової надбавки до ставок ввізного мита, діючих напередодні набрання чинності цим Законом, у розмірі 13% до митної вартості товарів, що ввозяться на митну територію України в режимі імпорту, крім товарів критичного імпорту.

     Президентом України 14.01.2009 було накладено вето щодо його прийняття, проте, Комітетом з питань податкової та митної політики Верховної Ради України 16.01.2009 законопроект подано на подолання вето Президента України.

     Таким чином в разі набуття чинності зазначеного законодавчого акту до імпорту більшості товарів, які ввозяться на митну територію України, будуть вжиті обмежувальні заходи і у додатковому підвищенні ставки ввізного мита на будівельні матеріали не буде нагальної необхідності.

     Що стосується включення будівельних матеріалів до переліку товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню в 2009 році, вказується у відповіді мінекономіки, що зазначена пропозиція Ради підприємців не може бути підтримана у зв'язку з наступним.

     Згідно зі статтею 16 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», ліцензування імпорту товарів запроваджується в Україні в разі:

     • різкого погіршення стану платіжного балансу та зовнішніх платежів (якщо інші заходи є неефективними);

     • різкого скорочення або мінімального розміру золотовалютних резервів;

     • необхідності забезпечення захисту життя, здоров'я людини, тварин або рослин, навколишнього природного середовища, громадської моралі, національного багатства художнього, історичного чи археологічного значення або захисту прав інтелектуальної власності, а також відповідно до вимог державної безпеки;

     • імпорту золота та срібла, крім банківським металів;

     • необхідності застосування заходів щодо захисту вітчизняного товаровиробника у випадках зростання імпорту в Україну, що завдає значної шкоди або загрожує завданням значної шкоди національному товаровиробнику подібного або безпосереднього конкуруючого товару. Таке ліцензування має тимчасовий характер і застосовується на строк, який дає змогу не допустити завдання значної шкоди або компенсувати завдану значну шкоду національному товаровиробнику і дає йому можливість відновити його прибутковість;

     • необхідності забезпечення захист}' патентів, торгових марок та авторських прав;

     • необхідності забезпечення виконання міжнародних договорів України.

     При   цьому,   у разі   застосування   заходів   щодо   захисту   вітчизняного товаровиробника рішення про запровадження режиму ліцензування приймається Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі згідно із законодавством.

     Крім цього, Україна є повноправним членом Світової організації торгівлі.

     Пунктом 1 статті XI «Загальне скасування кількісних обмежень» Генеральної угоди з тарифів та торгівлі (далі - ГАТТ) передбачено, що: «ніякі заборони чи обмеження, крім мит, податків, чи інших зборів, чи то у формі квот, імпортних або експортних ліцензій чи інших заходів, не повинні встановлюватися або застосовуватися будь-якою стороною щодо імпорту будь-якого товару, який проходить з території будь-якої іншої сторони, або щодо експорту чи продажу на експорт будь-якого товару, призначеного для ввезення на територію будь-якої іншої сторони».

     Також відповідно до зобов'язань, взятих Україною в рамках переговорного процесу щодо вступу до СОТ, з дати набуття повноправного членства у СОТ Україна повинна скасувати та не запроваджувати кількісні обмеження на імпорт/експорт чи інші нетарифні заходи, такі як ліцензування, квотування, заборони, дозволи, вимоги попереднього санкціонування, вимогу ліцензування та інші обмеження з подібним ефектом, які не можуть бути виправдані згідно з положеннями Угоди СОТ.

     Крім того, з метою створення сприятливих умов для підвищення експортних можливостей вітчизняних підприємств, забезпечення захисту українських експортерів від ризику неплатежів та фінансових втрат, підвищення конкурентоспроможності українських товарів на світових ринках, у тому числі виробників будівельних матеріалів, Мінекономіки розроблено проект Закону України «Про фінансові механізми підтримки розвитку експорту».

     Проектом Закону України «Про фінансові механізми підтримки розвитку експорту» передбачається:

     • здійснення кредитування та страхування експорту;

     • розробка та впровадження фінансових механізмів та інструментів, спрямованих на реалізацію цільових програм з державної підтримки розвитку експорту товарів українського походження;

     • створення сприятливих умов та впровадження механізмів стимулювання використання міжнародного лізингу;

     • упровадження механізмів двосторонніх або багатосторонніх клірингових розрахунків між Україною та країнами, національні валюти яких не належать до вільно конвертованих.

             Джерело: http://www.radakmu.org.ua/uk/information_of_government_body/399.html