Міністерство економіки розглянуло звернення Ради підприємців щодо невідкладних заходів для підтримки вітчизняних підприємств -виробників будівельних матеріалів.
Верховною Радою України схвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з метою поліпшення стану платіжного балансу України у зв'язку зі світовою фінансовою кризою» від 23.12.2008 № 784-VI, яким передбачається на період критичного стану платіжного балансу України запровадження тимчасової цільової надбавки до ставок ввізного мита, діючих напередодні набрання чинності цим Законом, у розмірі 13% до митної вартості товарів, що ввозяться на митну територію України в режимі імпорту, крім товарів критичного імпорту.
Президентом України 14.01.2009 було накладено вето щодо його прийняття, проте, Комітетом з питань податкової та митної політики Верховної Ради України 16.01.2009 законопроект подано на подолання вето Президента України.
Таким чином в разі набуття чинності зазначеного законодавчого акту до імпорту більшості товарів, які ввозяться на митну територію України, будуть вжиті обмежувальні заходи і у додатковому підвищенні ставки ввізного мита на будівельні матеріали не буде нагальної необхідності.
Що стосується включення будівельних матеріалів до переліку товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню в 2009 році, вказується у відповіді мінекономіки, що зазначена пропозиція Ради підприємців не може бути підтримана у зв'язку з наступним.
Згідно зі статтею 16 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», ліцензування імпорту товарів запроваджується в Україні в разі:
• різкого погіршення стану платіжного балансу та зовнішніх платежів (якщо інші заходи є неефективними);
• різкого скорочення або мінімального розміру золотовалютних резервів;
• необхідності забезпечення захисту життя, здоров'я людини, тварин або рослин, навколишнього природного середовища, громадської моралі, національного багатства художнього, історичного чи археологічного значення або захисту прав інтелектуальної власності, а також відповідно до вимог державної безпеки;
• імпорту золота та срібла, крім банківським металів;
• необхідності застосування заходів щодо захисту вітчизняного товаровиробника у випадках зростання імпорту в Україну, що завдає значної шкоди або загрожує завданням значної шкоди національному товаровиробнику подібного або безпосереднього конкуруючого товару. Таке ліцензування має тимчасовий характер і застосовується на строк, який дає змогу не допустити завдання значної шкоди або компенсувати завдану значну шкоду національному товаровиробнику і дає йому можливість відновити його прибутковість;
• необхідності забезпечення захист}' патентів, торгових марок та авторських прав;
• необхідності забезпечення виконання міжнародних договорів України.
При цьому, у разі застосування заходів щодо захисту вітчизняного товаровиробника рішення про запровадження режиму ліцензування приймається Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі згідно із законодавством.
Крім цього, Україна є повноправним членом Світової організації торгівлі.
Пунктом 1 статті XI «Загальне скасування кількісних обмежень» Генеральної угоди з тарифів та торгівлі (далі - ГАТТ) передбачено, що: «ніякі заборони чи обмеження, крім мит, податків, чи інших зборів, чи то у формі квот, імпортних або експортних ліцензій чи інших заходів, не повинні встановлюватися або застосовуватися будь-якою стороною щодо імпорту будь-якого товару, який проходить з території будь-якої іншої сторони, або щодо експорту чи продажу на експорт будь-якого товару, призначеного для ввезення на територію будь-якої іншої сторони».
Також відповідно до зобов'язань, взятих Україною в рамках переговорного процесу щодо вступу до СОТ, з дати набуття повноправного членства у СОТ Україна повинна скасувати та не запроваджувати кількісні обмеження на імпорт/експорт чи інші нетарифні заходи, такі як ліцензування, квотування, заборони, дозволи, вимоги попереднього санкціонування, вимогу ліцензування та інші обмеження з подібним ефектом, які не можуть бути виправдані згідно з положеннями Угоди СОТ.
Крім того, з метою створення сприятливих умов для підвищення експортних можливостей вітчизняних підприємств, забезпечення захисту українських експортерів від ризику неплатежів та фінансових втрат, підвищення конкурентоспроможності українських товарів на світових ринках, у тому числі виробників будівельних матеріалів, Мінекономіки розроблено проект Закону України «Про фінансові механізми підтримки розвитку експорту».
Проектом Закону України «Про фінансові механізми підтримки розвитку експорту» передбачається:
• здійснення кредитування та страхування експорту;
• розробка та впровадження фінансових механізмів та інструментів, спрямованих на реалізацію цільових програм з державної підтримки розвитку експорту товарів українського походження;
• створення сприятливих умов та впровадження механізмів стимулювання використання міжнародного лізингу;
• упровадження механізмів двосторонніх або багатосторонніх клірингових розрахунків між Україною та країнами, національні валюти яких не належать до вільно конвертованих.
Джерело: http://www.radakmu.org.ua/uk/information_of_government_body/399.html