Комітет Підприємців Львівщини

Громадськості представлено результати дослідження готельного, туристичного та ресторанного бізнесу Львова

Автором цього дослідження є Аналітична Група Комітету підприємців Львівщини, що залучила до цієї роботи фахівців кафедри міжнародного економічного аналізу та фінансів і кафедри теорії та історії соціології ЛНУ ім. Івана Франка. Дослідження виконано на замовлення управління культури та туризму ЛМР.
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Готельний, ресторанний та туристичний бізнес Львова на сьогодні володіє як серйозним потенціалом розвитку, так і досить потужною базою міцності, що дозволяє протистояти кризовим явищам в економіці.

Звичайно, що зазначені галузі не є виключенням з господарського комплексу міста, водночас, певні підходи до інтенсифікації їх розвитку, започатковані ще 2-3 роки тому, дають на сьогоднішній день відчутні результати.

Автором цього дослідження є Аналітична Група Комітету підприємців Львівщини, що залучила до цієї роботи фахівців кафедри міжнародного економічного аналізу та фінансів і кафедри теорії та історії соціології  ЛНУ ім. Івана Франка. Зазначимо, що у минулому році цей ж склад партнерів проводив близьке до даного дослідження, що дозволяє робити певні порівняльні оцінки.

Дослідження виконано на замовлення Львівської міської ради у співпраці з нею та за підтримки управління культури та туризму.

Представлене Вам дослідження містить оцінку поточної конкурентноздатності підприємств готельного, ресторанного та туристичного бізнесу з точки зору поточних загроз, майбутніх загроз, бажаних кроків підвищення конкурентноздатності, перешкод для їх використання, використовуваних інструментів, інституційного середовища (щодо організацій).

Кінцева мета дослідження – вироблення пропозицій для органів державної влади та підприємництва щодо розробки програми розвитку туризму у місті.

Враховано той факт, що для досягнення найкращого соціального ефекту слід  сконцентрувати зусилля на покращенні тих факторів, що показують найбільшу важливість і, водночас, мають найгірший вплив на бізнес, а також тих факторів, де розбіжність оцінок є найменшою.

Інтерес представляє оцінка відповідей респондентів у розрізі окремих груп.

У кожному блоці виконується факторний аналіз щодо важливості (індикатор важливості), ступеня впливу (індикатор впливу) та відношення важливості до ступеня впливу (індикатор пріоритетності втручання IP). Подається також рівень розбіжності оцінок одного і того ж фактора учасниками опитування, кількісний розподіл думок щодо якості впливу.  Також робиться виокремлення основних факторів впливу в розрізі видів діяльності, місця розташування, особливостей клієнтської бази.

У завершальній частині дослідження на базі оцінок підприємцями поточної та майбутньої конкурентноздатності за 10 – бальною шкалою та зазначених вище змінних будуються регресійні моделі, що дозволяють оцінити внесок основних чинників бізнес - середовища на формування поточної та майбутньої конкурентноздатності підприємств регіону, змоделювати розвиток зазначених галузей бізнесу на перспективу кількох років.

 

Зазначимо, що оцінки у розділах робились за 10-бальною системою. Оцінки, близькі до 5 балів, відображають нейтральний вплив фактора.

З метою якісного виконання поставлених завдань було сформовано робочу групу у складі працівників Аналітичної Групи КПЛ, а також Ярослава Притули (к. ф.-м. н., доцент, ЛНУ ім. І.Франка), Наталі Погорілої (PhD, керівник магістерських програм, ЛНУ ім. І.Франка). 

Основні результати дослідження:

В дужках подається величина індикатора пріоритетності втручання як найбільш об’єктивна характеристика фактора.

Фактори стримування розвитку –

Туристичні фірми:

Стан інфраструктури (транспорт, комунікації, тощо) (1,74)

Наявність зовнішнього фінансування (1,25)

Доступ до сучасних технологій у сфері туризму (1,16)

Наявність якісної  і доступної за ціною бізнес – освіти (1,15)

Готелі:

Наявність виробничих площ для розширення бізнесу  (2,87)

Наявність достатніх навиків ведення  виставкової діяльності (просування на зовнішні ринки) (1,14)

Ресторани:

Наявність якісної  і доступної за ціною бізнес – освіти (1,32)

Наявність виробничих площ для розширення бізнесу (1,31)

Поточні загрози –

Туристичні фірми:

Відсутність достатньої кількості прямих авіа – рейсів до Львова та слабка функціональність львівського аеропорту (3,34)

Процедура митного оформлення при перетині кордону України (2,44)

Конкуренція з  іншими регіонами внаслідок не реалізації найбільш суттєвих інфраструктурних проектів  (2,26)

Готелі:

 Конкуренція зі сторони приватних квартир (1,77)

Забюрократизованість взаємин з владою (1,51)

Тривалість узгодження проектів будівництва (1,38)

Ресторани:

Корупційні дії та бюрократія  (2,28)

Підготовка кадрів профільними навчальними закладами (1,32)

Вразливість бізнесу до критики (1,18)

Наявність коштів на рекламу закладу (1,16)

Бажані поточні механізми розвитку –

Туристичні фірми:

Введення більш чітких, гарантуючих безпеку та впевненість туристів у об’єктивності інформації правових норм (1.57)

Роботи із зацікавлення української діаспори як потенційних інвесторів у вкладання коштів в туристичний бізнес міста (1.36)

Створення туристичних центрів; проведення зарубіжних рекламних кампаній для потенційних іноземних туристів (1.31)

Запровадження єдиної картки туриста (відвідини музеїв, транспорт, інші послуги та товари зі знижкою) (1.18)

Готелі

Скоординована промоція міста як місця проведення міжнародних форумів та фестивалів (1,2)

Створення у сучасних готелях інфраструктури бізнес-центру, розважальних атракцій, підприємств торгівлі та сфери послуг (1,2)

Ефективне використання об’єктів незавершеного будівництва (1,13)

Ресторани

Проведення нових та традиційних спеціалізованих фестивалів і конкурсів (1,23) 

Краще використання механізму виставкової діяльності (1,11)

Бажане покращення роботи інституцій

Туристичні фірми

Податкова інспекція (1,48)

Недержавні організації інфраструктури підтримки малого бізнесу  (1,41)

Міліція (1,34)

Вищі навчальні заклади (1,29)

Готелі

Банківські, страхові організації (1,18)

Податкова інспекція (1,17)

Санепідемстанція (1,11)

Пожежна охорона (1,11)

ЄВРО – 2012 (1,08)

Ресторани

Місцева влада (1,52)

Вищі навчальні заклади  (1,38)

ЄВРО – 2012 (1,28)

Податкова інспекція (1,18)

Міліція (1,14)

Бажана співпраця з владою

Туристичні фірми

Фінансова та організаційна підтримка участі туристичних фірм у міжнародних виставкових та ярмаркових заходах (1,54)

Запровадження стоянок туристичного транспорту біля об’єктів туристичної привабливості (1,48)

Розбудова туристичної інфраструктури (1,43)

Готелі

Довгий процес «загладжування» адміністративних питань (1,84)

Ризик зміни оточуючої готель інфраструктури і споруд, що може змінити привабливість готелю (1,83)

Стимулювання створення і розвитку малих готелів (1,65)

Складна процедура відведення землі під будівництво об`єкту (1,63)

Ресторани

Ризик несприятливої зміни оточуючої інфраструктури і споруд (1,94)

Тривалість вирішення  адміністративних питань з владою (1,93)

Координація систем готельного, рекреаційного і туристичного обслуговування на рівні міста (1,59)

Висновки на базі аналізу груп

Туристичні фірми

¡  Переорієнтація на вїзний туризм дозволяє вирішити проблему недостатності інвестиційних ресурсів.

¡  Підприємства з превалюванням вїзного туризму фактично оцінюють на даний момент вплив світової фінансової кризи на рівні, близькому до нейтрального.

¡  Перехід на в’їзний туризм дозволяє підприємству ефективно функціонувати як в умовах світової економічної кризи, так і в умовах політичної та економічної нестабільності в Україні

¡  Збільшення частки іноземних туристів у бізнесі дозволяє позитивно вирішувати питання впливу конкуренції.

Готелі

¡  Готелі з середньою наповненістю до 60% вважають важливою співпрацю з вищими навчальними закладами, а також оцінюють позитивно співпрацю з ними.

¡   Готелі з наповненістю до 60% вважають важливою співпрацю з виставковими організаціями.

¡  Довгий процес «загладжування» адміністративних питань оцінюють негативно готелі  з часткою іноземних клієнтів до 40%.

¡  Непрозорість бізнесу оцінюють негативно готелі  з часткою іноземних клієнтів до 40%. В середньому цей фактор є нейтральним.

¡  Зменшення доходів населення та ділової активності в зв’язку з фінансовою кризою не чинить негативного впливу на готелі з часткою іноземних клієнтів більше 40%.

¡  Консалтингові структури чинять позитивний вплив на готелі з часткою іноземних клієнтів більше 40%.

Ресторани

¡  Працюючи з туристичними групами, ресторани успішно уникають проблеми корупції, бюрократії і навіть росту цін на харчові продукти.

¡  Працюючі з туристичними групами ресторани вважають важливим зміну державних стандартів у сфері ресторанного бізнесу та впорядкування орендних відносин комунального майна.

¡  Працюючі з туристичними групами ресторани найбільш позитивно оцінюють конкуренцію у галузі.

¡  Працюючі з туристичними групами ресторани на даний момент не відчувають негативного впливу зменшення доходів клієнтів та ділової активності.

¡  Для ресторанів з наповненістю 50-60% найбільш позитивним є фактор лояльності корпоративних клієнтів.

¡  Для ресторанів з наповненістю 70-80% найбільш позитивним є фактор запровадження єдиної картки туриста.

¡  Співпрацю з туристичними агенціями найбільш позитивно оцінюють ресторани з наповненістю 50-60 %.

¡  Використання автоматизації, інформатизації найбільш позитивно оцінюють ресторани з наповненістю 50-60 %.

¡   Усі групи ресторанів вважають свою майбутню конкурентноздатність вищою за поточну.