Уряд у черговий раз намагається обмежити діяльність суб’єктів малого підприємництва – фізичних осіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (надалі за текстом – ФОП), вважає керівник юридичного департаменту Антирейдерського Союзу підприємців України (АСПУ) Олександр Дюговський.
Кабінетом Міністрів було прийнято Постанову від 20.12.2008 р. №1118, відповідно до якої всі ФОПи, які були платниками ПДВ, повинні подати до державної податкової служби заяву про анулювання реєстрації їх як платників ПДВ і здати відповідне свідоцтво. Вказана Постанова вступила в дію 2008.12.30 р.»
І хоча в Постанові не вказано ані порядок її виконання, ані строки, в які ФОПи повинні здати свої свідоцтва, та відповідно до п. в) ч. 8 ст. 9.8. Закону України «Про податок на додану вартість» реєстрація як платника ПДВ діє до дати її анулювання, якою є реєстрація як платника єдиного податку або як суб'єкта інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від тих, що встановлені цим Законом. Але вимоги Постанови №1118 навряд чи можна визнати правомірними. По-перше, відповідно до п. 2. 4 Указу Президента України від 3 липня 1998 року №727 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва», ФОП спрощена система оподаткування для суб'єктів малого підприємництва може застосовуватися поряд з діючою системою оподаткування, обліку та звітності, передбаченою законодавством, на вибір суб'єкта малого підприємництва. По-друге, КМУ у своїй Постанові №1118 фактично вніс зміни до порядку справляння ПДВ з ФОПів. А це суперечить статті 1 Закону України «Про систему оподаткування», відповідно до якої механізм справляння податків і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування. Зміни і доповнення до законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, механізму їх сплати вносяться до законів України про оподаткування не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року. По-третє, КМУ було порушено закріплений в ст. 3 цього ж Закону такий принцип побудови системи оподаткування, як рівність, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації, тобто забезпечення однакового підходу до суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб, включаючи нерезидентів) при визначенні обов'язків щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів). Тим самим КМУ порушив частину 2 статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Ані Конституцією ані будь-яким з чинних законів України не передбачено право КМУ втручатись в державну податкову політику. Відповідно до статті 116 Конституції КМУ лише забезпечує здійснення такої політики, але не більше.
Більш того, КМУ при прийнятті Постанови №1118 було порушено статті 19 та 22 Конституції України. Відповідно до ст. 19 Конституції правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Постанова КМУ про роз’яснення нормативно-правового акта не може бути віднесена до законодавчого акта, вона є роз’яснюючим актом. Більш того, відповідно до статті 22 Конституції при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. А відповідно до статті 2 Закону України «Про податок на додану вартість» платником ПДВ можу бути будь-яка особа, яка за своїм добровільним рішенням зареєструвалася платником такого податку.
Джерело: http://zik.com.ua/ua/news/2009/01/13/164907