Будь-яка підприємницька діяльність починається з тіні
Ймовірно, що вже наступного року реєстрацію підприємства можна буде здійснити телефоном або через Інтернет
За даними Державного комітету статистики, в Україні зареєстровано понад 380 тисяч суб’єктів підприємницької діяльності, серед них менш ніж вісімсот великих підприємств, більш ніж 56 тисяч середніх, а решта 324 тисячі – це малі підприємства. Як на країну, в якій проживають 46 мільйонів людей, – не так уже й багато. Проте, за словами голови представництва Держкомпідприємництва у Львівській області Ярослава Кашуби, останнім часом кількість зареєстрованих підприємств помітно збільшується, і ми починаємо наближатись до середніх по Європі показників. Свідоцтво про державну реєстрацію підприємства тепер можна отримати уже за три робочі дні, а уже наступного року, можливо, зареєструватись можна буде і через Інтернет.
- Зареєструвати нове підприємство справді не важко, але процедуру можна спростити ще більше. Ми виступали з пропозицією про те, щоб державну реєстрацію підприємства можна було здійснити в телефонному режимі. Фактично підприємницька діяльність починається з тіні. Людина започатковує якусь справу, і коли бачить, що у неї це виходить, що це починає приносити прибутки, переходить на офіційний рівень. У переважній більшості випадків реєстрація підприємства – це не що інше, як декларація про те, що підприємець хоче перейти з тіні на офіційний рівень, – каже член ради підприємців Львівщини Ярослав Рущишин. – Проблеми починаються якраз після того, як підприємство уже зареєстроване. Наприклад, фірма, яка працює у сфері будівництва, стикається з надзвичайною кількістю дозвільних документів. Власне контакт з органами влади – це якраз і є найскладніше у підприємницькій діяльності. При малій зарплаті чиновника природно виникають проблеми. Найбільша проблема, яка заважає розвиватись малому та середньому бізнесу, – це корупція. Адже ці витрати ми не можемо вписати у бізнес-план та відзвітувати перед іноземними інвесторами. Важко робити якісь прогнози, дотриматись встановлених термінів, бо ніколи не можемо знати напевне, що відбуватиметься завтра. Попри те, що усі виборчі кампанії проходять під гаслом боротьби з корупцією, насправді політичної волі на викорінення хабарництва немає.
– Окрім корупції, які ще потрібні заходи, аби підприємництво в Україні розвивалось не лише кількісно, а й якісно?
– Я завжди виступав проти матеріальної підтримки для підприємців, але соціальна підтримка важлива. Поки ми ментально не змінимо ставлення до підприємництва, важко говорити про якісь позитивні зрушення. В Україні слово бізнесмен досі має негативне забарвлення. Але ж це людина, яка починає сама на себе заробляти і дає роботу іншим. Якщо ж це все робиться офіційно і сплачуються всі податки, то в цьому плані підприємництво можна вважати геройством. Зараз основна частина підприємств працює у сфері торгівлі та послуг. Але коли ця царина буде насиченою, тоді люди шукатимуть якісь інші ринки, намагатимуться знайти нішу для себе. У Львові добре розвивається сфера інформаційних технологій. Але не думаю, що у нас варто робити ставки на розвиток виробництва. Поки підприємець 70-80 відсотків коштів витрачатиме на захист підприємства – від держави, від криміналу, від стихійних лих і всього решта, про жодну інноваційність не може бути й мови.
– Останнім часом в українських банках стало значно важче отримати кредит, в тому числі й на розвиток бізнесу.
– Я вважаю, що банківська система в Україні порівняно непогана. Інша справа, що стан економіки не дозволяє розвинутися значній конкуренції у банківській сфері, яка б призвела до зниження ставок по кредитах. Вони, на жаль, у нас дорогі, але бюрократичними методами цю проблему вирішувати не можна – це має врегулювати ринок. Особисто я ніколи не користувався пільговими кредитами. Намагаюся брати позики в іноземній валюті, адже ставки за такими кредитами значно нижчі, і їх легше потім окупити. Але я б не сказав, що отримати позику важко. Зі своєї практики знаю, що коли хтось працює відкрито, платить податки, то банки воюють за те, щоб це підприємство стало їхнім клієнтом.