Зокрема, перший віце-прем’єр-міністр Микола Азаров має надію, що вже 30 червня всі процедури ухвалення кодексу завершать, і він набуде чинності.
У середу ввечері проект Податкового кодексу затвердив уряд, протягом десяти днів усі міністерства повинні зібрати свої громадські колегії та науково-технічні ради, які опрацюють цей документ і нададуть пропозиції. “Потім робоча група, до якої входять члени уряду, народні депутати та представники громадськості, розгляне всі ці пропозиції. Ми також сподіваємося, що пропозиції надходитимуть від усіх, хто бажає висловитися, оскільки проект Податкового кодексу міститься на сайті Мінфіну”, – обіцяє М. Азаров.
Власне, без таких обіцянок влада не могла обійтися, адже громадських обговорень вимагає сама процедура ухвалення документів такого рівня. Однак у Мінфіні висловлюють упевненість, що зауваження до документа навряд будуть.
За словами заступника міністра фінансів Тетяни Єфименко, вже були обговорення проекту, і суттєві зауваження врахували, але якщо будуть іще якісь правки, то Мінфін обов’язково візьме їх до уваги. Аби зважити на всі потреби підприємців, Азаров пообіцяв працювати навіть у свята та вихідні. Цей героїзм і самопожертва могли б розчулити, якби не сумніви підприємців, що саме їхні інтереси врахують. Власне, головною причиною такого поспіху є те, що на положення нового кодексу тоді можна буде зважати під час розробки державного бюджету на 2008 рік.
Хроніка наступних подій має виглядати так: до 15 травня уряд подає проект кодексу до парламенту, за два тижні парламент хутко його опрацьовує і на початку червня ухвалює. Очевидно, для таких темпів потрібна політична воля, і, зважаючи на партійний статус Миколи Яновича, охочих опонувати йому не знайдеться. Щоправда, залишається питання, наскільки чинним буде кодекс, що його ухвалила Рада, долю якої зараз розглядає Конституційний Суд.
Зрештою, тут варто зробити невеликий відступ і узагальнити, в чому ж найбільша вада Податкового кодексу. Насамперед він не несе жодних принципових новацій стосовно ставок податків – перш за все ставку податку на прибуток буде знижено лише на два відсотки. З іншого боку, різкого зростання ставок теж не буде. До прикладу, проект передбачає зниження ставки оподаткування податком на прибуток з 25% до 20% – за умови реінвестування прибутку. З моменту набуття чинності кодексу відбудеться поетапне зниження загальної ставки податку на додану вартість із 20% до 18%. Окрім того, Мінфін пропонує в новому кодексі ввести стимулююче оподаткування на основі інноваційно-інвестиційних преференцій. Так, у функціонуванні податку на прибуток передбачено пільги з енергозбереження.
Щодо відшкодування ПДВ, то варто зауважити дуже важливий момент. У новому ПК пропонують встановити скорочений термін відшкодування ПДВ (за результатами двох звітних періодів) для платників, які мають значні інвестиційні витрати. Водночас не треба забувати про велику симпатію Азарова до ПДВ-рахунків, проти запровадження яких не раз уже виступали підприємці. До речі, “Газета” писала про ініціативу Комітету підприємців Львівщини скасувати так звану податкову накладну. Як пояснив “Газеті” правовий радник КПЛ Андрій Гринчук, їхня пропозиція скасувати податкову накладну зацікавила Держкомпідприємництва, однак наразі КПЛ у стані вичікування.
Стосовно громадського обговорення, то, зазначає пан Гринчук, “він має великі сумніви, що до зауважень підприємців дослухаються. Пан Азаров уже неодноразово стверджував: він має наміри якнайшвидше затвердити кодекс”. Солідарний із ним і Зеновій Бермес, уповноважений Держпідприємництва з питань захисту прав підприємців. “Ці слухання будуть громадськими лише умовно. Адже насправді ніхто нікого не слухатиме”, – вважає він.
Цікаво, що є декілька варіантів Податкового кодексу, і в усіх однакова новація – запровадження електронної податкової звітності. До прикладу, нещодавно свій варіант кодексу запропонували депутати Наталія Королевська (БЮТ) і Сергій Бичков (НУ), і в цьому кодексі так само пропонують електронну звітність – оскільки це зведе до мінімуму вплив людського фактора.
Кримінальну відповідальність за несплату податків теж переглянуть – зокрема, мінфінівський проект податкового кодексу передбачає: якщо в процесі розгляду справи про ухилення від сплати податків на будь-якому етапі платник податків сплачує спірну суму, кримінальну справу закривають. Також встановлено доволі високий поріг, лише після перевищення якого буде можливе кримінальне переслідування платника податків, котрий ухилився від сплати. У проекті ж Бичкова-Королевської передбачено збільшення відповідальності податкових органів – до прикладу, адміністративну та кримінальну нестимуть і податкові органи, а не лише платники податків.
Власне, ухвалення Податкового кодексу є справою вже майже вирішеною. Очевидно, його головний недолік – він не несе ніяких принципових реформ податкової системи, а є лише косметичною правкою всіх старих зібраних законів. Часто ці правки доцільні, однак сам принцип збору податків не змінився. Підприємці сподівалися на зміни. Проте Азаров сказав – треба.
Вікторія Петрущак, "Львівська газета"