Комітет Підприємців Львівщини

Непорозуміння через замовчування

Комітет підприємців Львівщини інформує, що насправді керівництво митниці однобоко висвітлило нашу пропозицію, вирвавши із контексту уривки листа № 63 від 25 листопада 2005 року...

А з чого ж усе починалося?

А починалося все з того, що Комітет підприємців Львівщини скерував до Державної митної служби України свої пропозиції щодо приведення чинних актів цього відомства, які визначають підстави та порядок застосування попередніх повідомлень (ПП) та попередніх декларацій (ПД), у відповідність до Митного кодексу України (відвідувачі сайту мають можливість прочитати їх в стрічці новин).

 У відповідь ДМС України навіть не намагалася обгрунтувати відповідність своїх відомчих актів Митному кодексу України, але зазначила, що нічого змінювати вона не бажає, наголосивши, що європейські митні органи високо оцінили запроваджені в Україні процедури контролю за переміщенням вантажів. Відповідь ДМС України Ви зможете переглянути у форумі (тема: "Митники зустрілись з підприємцями" зсилка на форум www.mdoffice.com.ua, автор Сергій).

За таких обставин нам не залишилося нічого іншого ніж зобов'язати ДМС України привести свої акти, які визначають підстави та порядок застосування ПП та ПД, у відповідність до Митного кодексу України (зокрема ст.ст. 89 та 93 МК). А це можна було здійснити шляхом звернення до суду або до Міністерства юстиції України. Оскільки звернення до суду є завжди крайнім хоча, можливо, найдієвішим засобом захисту, ми вирішили спробувати спочатку звернутися до Мінюсту з пропозиціями про перегляд відомчих актів ДМС України з метою скасування їх державної реєстрації.

Подаємо тексти цих пропозицій, при цьому звертаємо Вашу увагу, що було подано дві пропозиції, одна з яких стосувалася скасування державної реєстрації актів ДМСУ по ПП, друга - скасування акту ДМСУ, який всупереч МК поширює застосування ПД не лише на підакцизні товари.

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Вих. № 63

„25” листопада 2005 р.

Міністерству юстиції України

 

 

 

ПРОПОЗИЦІЯ

про перегляд нормативних актів з метою скасування їх державної реєстрації

 

Комітет підприємців Львівщини є громадською організацією, що має на меті захист прав та інтересів підприємців, недопущення їх порушень зі сторони органів публічної влади.

В своїй діяльності як члени комітету, так і інші підприємці, здійснюючи імпортні операції, зіштовхуються з вимогами органів державної митної служби здійснювати попереднє повідомлення при ввезенні на територію України певних груп товарів, що не відповідає положенням ст. 93 Митного кодексу України та грубо порушує закріплене в ст. 42 Конституції України право на здійснення підприємницької діяльності.

 

Відповідно ч. 1 ст. 93 Митного кодексу України у разі ввезення товарів на митну територію України у випадках, передбачених цим Кодексом, декларант заздалегідь повідомляє відповідний митний орган про намір ввезти ці товари. Виходячи з наведених приписів Митного кодексу, в силу положень ч. 2 ст. 19 Основного Закону, відповідно до яких органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, органи держмитслужби можуть вимагати подання попереднього повідомлення при ввезенні на територію України товарів лише у випадках, передбачених Митним кодексом України.

На сьогоднішній день Митний кодекс України не передбачає випадків необхідності застосування попереднього повідомлення при ввезенні товарів на митну територію України.

 

Незважаючи на те, що Митним кодексом визначено необхідність подання попереднього повідомлення лише у випадках, передбачених цим кодексом, Державною митною службою України прийнято низку нормативних актів, що зобов’язують осіб, які ввозять товар на територію України, подавати попереднє повідомлення.

Так, п. 4.3 Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення, затв. Наказом ДМС України № 771 від 08.12.98 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від  22 січня 1999 р. за № 42/3335) передбачено, що для здійснення контролю за доставкою окремих видів товарів, перелік яких установлюється й змінюється Держмитслужбою України залежно від виду транспорту, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 390 "Про ввезення на митну територію України окремих видів товарів" використовується попередня вантажна митна декларація. Для здійснення контролю за доставкою товарів, що ввозяться на митну територію України (напрямок переміщення - ІМ), переміщуються цією територією з будь-якою метою, крім транзиту, і на які не складається попередня декларація, використовуються попереднє повідомлення або внутрішній транзитний документ та їх електронні копії. Необхідність оформлення попереднього повідомлення передбачено і іншими нормами цього положення, а  також прийнятими на його підставі нормативними актами (зокрема, Порядком заповнення та використання попереднього повідомлення, затв.  Наказом ДМС України від № 240 від 24.04.99, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 травня 1999 р. за № 306/3599)

 

 

Незважаючи на те, що Митний кодекс України є актом вищої юридичної сили порівняно з Наказами Державної митної служби України і відповідно до ст. 7 Митного кодексу інші акти митного законодавства приймаються на його основі та на його виконання, органи держмитслужби вимагають здійснювати попереднє повідомлення при ввезенні товарів на територію України, хоча Митним кодексом такого обов’язку не передбачено.

 

Таким чином, Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення, затв. Наказом ДМС України № 771 від 08.12.98 (зареєстроване в Міністерстві юстиції України від  22 січня 1999 р. за № 42/3335), Порядок заповнення та використання попереднього повідомлення, затв.  Наказом ДМС України від № 240 від 24.04.99, (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 травня 1999 р. за № 306/3599) в частині необхідності подання попередніх повідомлень для ввезення товарів на територію України суперечать ст. 93 Митного кодексу України.

 

Пунктом 1 Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" від 3 жовтня 1992 року встановлено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. 

Згідно п.п. 2, 4 Указу Президента України "Про Єдиний державний реєстр нормативних актів" від 27 червня 1996 року до Державного реєстру включаються чинні, опубліковані та неопубліковані, у тому числі з обмежувальними грифами, закони України, постанови Верховної Ради України, укази і розпорядження Президента України, декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, нормативні акти міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, зареєстровані в Міністерстві юстиції України, нормативні акти Національного банку України, міжнародні договори України. Ведення Державного реєстру покладено на Міністерство юстиції України.

Наказом Міністерства юстиції України  № 32/5 від 31.07.2000 затверджено Порядок скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру. Відповідно до п. 3 цього порядку скасування рішення про державну реєстрацію застосовується до нормативно-правових актів, які пройшли державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України або територіальних управліннях юстиції і є чинними на момент скасування рішення про державну реєстрацію (акти, які не визнано такими, що втратили чинність, у встановленому законодавством порядку). Пунктом 6 цього ж порядку передбачено, що перегляд зареєстрованого нормативно-правового акта з метою скасування рішення про його державну реєстрацію здійснюється реєструючим органом у разі надходження пропозицій від органів виконавчої влади, інших юридичних осіб, громадян та з власної ініціативи.

 

Комітет підприємців Львівщини вважає, що Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення, затв. Наказом ДМС України № 771 від 08.12.98 (зареєстроване в Міністерстві юстиції України від  22 січня 1999 р. за № 42/3335), Порядок заповнення та використання попереднього повідомлення, затв.  Наказом ДМС України від № 240 від 24.04.99, (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 травня 1999 р. за № 306/3599), які суперечать ч. 1 ст. 93 Митного кодексу України в частині необхідності подання попередніх повідомлень для ввезення товарів на територію України, повинні бути переглянуті Міністерством юстиції України з метою скасування рішення про їх державну реєстрацію.

 

З огляду на викладене, керуючись ст. 93 Митного кодексу України, п. 6 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затв. Наказом Міністерства юстиції України  № 32/5 від 31.07.2000,

 

ПРОСИМО:

1)                        переглянути Наказ Державної митної служби України "Про затвердження Положення про порядок здійснення контролю за доставкою вантажів у митниці призначення " № 771 від 08.12.98  (зареєстрований в Міністерстві юстиції України від  22 січня 1999 р. за № 42/3335) з метою скасування рішення про його державну реєстрацію;

2)                        переглянути Наказ ДМС України від № 240 від 24.04.99 „Про затвердження Порядку заповнення та використання попереднього повідомлення” (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 травня 1999 р. за № 306/3599) з метою скасування рішення про його державну реєстрацію;

3)                        відповідь надіслати в порядку та у строки, передбачені чинним законодавством.

 

 

 

З повагою,

Заступник голови Комітету підприємців Львівщини                                          Богдан Пужак

 

 

 

Вих. № 64

„25” листопада 2005 р.

Міністерству юстиції України

 

 

 

ПРОПОЗИЦІЯ

про перегляд нормативних актів з метою скасування їх державної реєстрації

 

Комітет підприємців Львівщини є громадською організацією, що має на меті захист прав та інтересів підприємців, недопущення їх порушень зі сторони органів публічної влади.

В своїй діяльності як члени комітету, так і інші підприємці, здійснюючи імпортні операції, зіштовхуються з вимогами органів державної митної служби здійснювати попереднє декларування при ввезенні на територію України певних груп товарів, що не відповідає положенням ст. 89 Митного кодексу України та грубо порушує закріплене в ст. 42 Конституції України право на здійснення підприємницької діяльності.

 

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 89 Митного кодексу України до ввезення товарів на митну територію України декларантом може подаватися до відповідного митного органу попередня митна декларація. Подання попередньої митної декларації при ввезенні на митну територію України підакцизних товарів є обов'язковим. Виходячи з наведених приписів Митного кодексу, в силу положень ч. 2 ст. 19 Основного Закону, відповідно до яких органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, органи держмитслужби можуть вимагати подання попередньої митної декларації лише у випадку ввезення на територію України підакцизних товарів.

Натомість п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про ввезення на територію України окремих видів товарів" від 29 березня 2002 року № 390 встановлено, що в разі ввезення на митну територію України з будь-якою метою (крім транзиту через територію України) (та переміщення експрес-перевізниками) окремих видів товарів, перелік яких установлюється Державною митною службою залежно від виду транспорту, який використовується для їх переміщення, умовою пропуску через митний кордон України цих товарів є подання суб'єктом підприємницької діяльності, на адресу якого ввозяться товари, митниці, у зоні якої він знаходиться, попередньої вантажної митної декларації та її електронної копії. Таким чином, зазначена постанова Кабінету Міністрів України всупереч положенням цитованої ст. 89 Митного кодексу України надає право держмитслужбі встановлювати на власний розсуд перелік товарів, що при ввезенні підлягають обов'язковому попередньому декларуванню.

На виконання Постанови Кабінету Міністрів України "Про ввезення на територію України окремих видів товарів" від 29 березня 2002 року № 390 Державною митною службою України прийнято Наказ "Про затвердження Положення про порядок контролю за ввезенням на митну територію України окремих видів товарів" від 28 лютого 2003 року № 129 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03 червня 2003 року за № 424/7745). В якості додатку № 1 до цього наказу затверджено Перелік окремих видів товарів, увезення яких на митну територію України здійснюється за умови подання попередньої вантажної митної декларації, а в якості додатку № 2 –  Перелік окремих видів товарів, увезення яких на митну територію України, крім увезення залізничним транспортом, здійснюється за умови подання попередньої вантажної митної декларації.

Значна частина товарів, що закріплені в цих переліках, не є підакцизними, і обов'язковість подання попередньої митної декларації при їх увезенні прямо суперечить положенням ч. 2 ст. 89 Митного кодексу України.

Незважаючи на те, що Митний кодекс України є актом вищої юридичної сили порівняно з постановою Кабінету Міністрів України та Наказом Державної митної служби України і відповідно до ст. 7 Митного кодексу інші акти митного законодавства приймаються на його основі та на його виконання, органи держмитслужби вимагають здійснювати попереднє декларування при ввезенні не лише підакцизних, а всіх товарів, що закріплені в названих вище переліках.

 

Таким чином, Постанова Кабінету Міністрів України "Про ввезення на територію України окремих видів товарів" від 29 березня 2002 року № 390 та Наказ Державної митної служби України "Про затвердження Положення про порядок контролю за ввезенням на митну територію України окремих видів товарів" від 28 лютого 2003 року № 129 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03 червня 2003 року за № 424/7745) в частині поширення порядку подання попередніх декларацій на непідакцизні товари суперечать ст. 89 Митного кодексу України.

 

Пунктом 1 Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" від 3 жовтня 1992 року встановлено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. 

Згідно п.п. 2, 4 Указу Президента України "Про Єдиний державний реєстр нормативних актів" від 27 червня 1996 року до Державного реєстру включаються чинні, опубліковані та неопубліковані, у тому числі з обмежувальними грифами, закони України, постанови Верховної Ради України, укази і розпорядження Президента України, декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, нормативні акти міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, зареєстровані в Міністерстві юстиції України, нормативні акти Національного банку України, міжнародні договори України. Ведення Державного реєстру покладено на Міністерство юстиції України.

Наказом Міністерства юстиції України  № 32/5 від 31.07.2000 затверджено Порядок скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру. Відповідно до п. 3 цього порядку скасування рішення про державну реєстрацію застосовується до нормативно-правових актів, які пройшли державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України або територіальних управліннях юстиції і є чинними на момент скасування рішення про державну реєстрацію (акти, які не визнано такими, що втратили чинність, у встановленому законодавством порядку). Пунктом 6 цього ж порядку передбачено, що перегляд зареєстрованого нормативно-правового акта з метою скасування рішення про його державну реєстрацію здійснюється реєструючим органом у разі надходження пропозицій від органів виконавчої влади, інших юридичних осіб, громадян та з власної ініціативи.

 

Комітет підприємців Львівщини вважає, що Постанова Кабінету Міністрів України "Про ввезення на територію України окремих видів товарів" від 29 березня 2002 року № 390 та Наказ Державної митної служби України "Про затвердження Положення про порядок контролю за ввезенням на митну територію України окремих видів товарів" від 28 лютого 2003 року № 129 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03 червня 2003 року за № 424/7745), які  в частині поширення порядку подання попередніх декларацій на непідакцизні товари суперечать ст. 89 Митного кодексу України, повинні бути переглянуті Міністерством юстиції України з метою скасування рішення про їх державну реєстрацію.

 

З огляду на викладене, керуючись ст. 89 Митного кодексу України, п. 6 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затв. Наказом Міністерства юстиції України  № 32/5 від 31.07.2000,

 

ПРОСИМО:

1)                        переглянути Наказ Державної митної служби України "Про затвердження Положення про порядок контролю за ввезенням на митну територію України окремих видів товарів" від 28 лютого 2003 року № 129 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03 червня 2003 року за № 424/7745) з метою скасування рішення про його державну реєстрацію;

2)                        переглянути Постанову Кабінету Міністрів України "Про ввезення на територію України окремих видів товарів" від 29 березня 2002 року № 390 з метою скасування рішення про її державну реєстрацію;

3)                        відповідь надіслати в порядку та у строки, передбачені чинним законодавством.

 

 

 

З повагою,

заступник голови Комітету підприємців Львівщини                                          Богдан Пужак

 

 

 

 

Як можуть зрозуміти з прочитаних документів відвідувачі сайту, КПЛ в жодному випадку не пропонувало замінити оформлення ПП при імпорті товарів на ПД, а навпаки вказало ДМС України та МЮ України, що ПД може застосовуватися лише до підакцизних товарів (ст. 89 МК), а ПП лише у випадках прямо передбачених кодексом, а не до всіх товарів (ст. 93 МК).

 

На сьогоднішній день пропозиції КПЛ перебувають на розгляді в МЮ України і той переполох, який організувала ДМС України свідчить про те, що від МЮ України навряд чи прийде банальна відписка. Чекаємо ...