На початку серпня інформація про підготовку наказу на звільнення Хилюка пролунала з вуст іншого народного депутата, який побажав залишитися невідомим. Цього разу претензії до голови львівських податківців, на думку нардепа-аноніма, пов’язані з невиконанням планів надходжень до бюджету.
Натомість член ради Комітету підприємців Львівщини Ярослав Рущишин вважає, що під керівництвом Віталія Хилюка позитивні процеси в податковій адміністрації Львівщини хоча й повільними темпами, але все таки відбуваються. Ще більше, до заслуг Хилюка Рущишин зараховує те, що підприємці вже не потерпають від “шоу”, які їм влаштовувала податкова міліція.
Які зміни насправді відбулися в стилі роботи львівських збирачів податків? Яких результатів досягла податкова служба Львівщини в цьому році? Які причини для розмов про відставку головного податківця області? Про це наша розмова з головою ДПА у Львівській області Віталієм Хилюком.
- Пане Віталію, цього року ми неодноразово чули з вуст міністра фінансів Віктора Пинзеника інформацію про те, що всі показники бюджету за основними податковими надходженнями виконуються й навіть перевиконуються. У той же час на шпальтах місцевих газет було озвучено тезу про невиконання Львівською ДПА бюджетних призначень. Чи справді в області не виконують завдання з наповнення державної казни?
- Перш за все зауважу, що цього року Україна вперше має справді соціальний бюджет. Урядом заплановані та втілюються в життя численні позитивні зміни в соціальній сфері – це і підвищення рівня мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму, і зростання розміру різного роду допомог, в тому числі і допомоги при народженні дитини. Проте всі ці починання потребують серйозного фінансового підґрунтя. Як наслідок, доходи бюджету, порівняно з минулим роком, суттєво збільшені.
Для Львівської області на сім місяців цього року Міністерством фінансів передбачено 32-відсотковий приріст планових показників щодо надходжень податкових платежів до державного бюджету (порівняно з завданням на відповідний період минулого року). В той же час фактичні надходження за цей час на 45 відсотків перевищують сплату січня-липня минулого року.
З часу мого призначення податкова служба області жодного місяця не допустила зриву доведених показників, а в липні разом з Харківською областю поділяємо перше місце по Україні за рівнем виконання планів Мінфіну. Загалом, виконання завдання з забезпечення надходжень до державного бюджету за сім місяців склало 116 відсотків, понад план додатково мобілізовано 133 млн. грн.
Загалом, за сім місяців поточного року приріст надходжень податків і зборів до бюджетів всіх рівнів порівняно з аналогічним періодом минулого року становив
387 млн. грн., до державного бюджету – 295 млн. грн. За липень приріст становить
61 млн. грн. та 46 млн. грн. відповідно.
- На селекторній нараді у четвер Прем’єр-міністр Юлія Тимошенко заявила, що план відрахувань до державного бюджету виконали лише 9 областей і за результатами восьми місяців передбачають кадрові зміни в областях. Судячи з наведених вами цифр Львівська область входить до цих 9-ти областей?
- Так, Львівська область входить до 9-ти областей, які виконали завдання по надходженнях до державного бюджету. Більше того, ми прораховуємо виконання і навіть перевиконання завдань за серпень місяць. Тому, за результатами восьми місяців Львівщина також буде серед областей, які виконають план відрахувань до держбюджету.
- Що ви можете сказати про таке болюче для багатьох питання, як відшкодування ПДВ?
- Я можу з впевненістю сказати, що механізм відшкодування, який сьогодні запроваджено в області, є відкритим та жодним чином не спонукає суб’єктів господарювання до надання “винагород” за отримані з бюджету кошти.
Якщо за перші 4 місяці року було відшкодовано лише 17 млн. грн. податку на додану вартість 160 суб’єктам господарювання, то за травень- липень відшкодування отримали більше трьохсот підприємств на загальну суму 63 млн. грн. За ці три місяці на 31 млн. грн. зменшено бюджетну заборгованість попередніх періодів.
Сьогодні всі суми податку на додану вартість, які задекларовані на законних підставах та підтверджені перевірками, повертають підприємствам. Проте, часто самі ж підприємці спричиняють затягування з відшкодуванням. Це стосується придбання товарів за посередництвом багатьох структур та непрозорі схеми розрахунків з такими посередниками. Як наслідок, на перевірку законності формування податкового кредиту в таких випадках затрачається багато часу.
Аби попередити можливі зловживання при відшкодуванні ПДВ, ми створили на рівні обласної ДПА робочі групи з 3-4 осіб, які вивчають всі матеріали щодо правомірності заявлених до відшкодування сум, і лише на підставі їх висновку та матеріалів перевірки приймається відповідне рішення. Тобто тепер підприємствам вигідніше планувати свою діяльність без використання багатоступеневих схем формування податкового кредиту, бо такий ПДВ в термін відшкодовуватиметься.
Поряд з поверненням платникам “чистого” податку на додану вартість активно вживаємо заходів для упередження відшкодування з бюджету незаконно задекларованих сум. Вже виявлено та призупинено діяльність ряду угруповань, організованих для незаконного відшкодування ПДВ.
Про дієвість обраних нами методів свідчить і різке, майже в два рази, скорочення сум, заявлених до відшкодування порівняно з аналогічним періодом минулого року.
- У той же час один зі співвласників ВАТ “НПК “Галичина”, народний депутат Ігор Єремєєв звинувачує ДПА у неповерненні підприємству ПДВ і навіть погрожує зупинити нафтопереробний завод…
- Відповідно до поданих підприємством декларацій з податку на додану вартість, ВАТ “НПК “Галичина” не заявляло до відшкодування з бюджету сум ПДВ принаймні два останні роки. Тому про наявність будь-якої бюджетної заборгованості держави перед цим підприємством із ПДВ на сьогодні не може бути й мови.
- До вашого призначення на посаду голови ДПА у Львівській області було багато претензій з боку громадськості та підприємців нашого регіону до роботи податкової служби Львівщини. Серед них і корумпованість, і політична заангажованість керівництва обласної ДПА, і тиск на політичних опонентів – представників бізнесу, і відсутність діалогу з підприємцями. Що вам вдалося змінити?
- Основні завдання, які стоять перед податківцями Львівщини сьогодні - це викорінення хабарництва, повернення довіри суспільства до служби, виховання чесного податкового інспектора. Певні результати в цьому напрямі вже маємо.
Докорінно змінився підхід до формування взаємовідносин з платниками податків. Ми налаштовані на налагодження ефективної співпраці між податковими органами та підприємцями області. Визначено нові орієнтири роботи з добросовісними платниками податків, які базуються на засадах взаємоповаги та партнерства. При голові ДПА створюється Громадська Колегія, до складу якої увійдуть громадські організації та підприємницькі структури Львівщини. Перше засідання цього дорадчого органу відбудеться вже в серпні. Принагідно хочу запросити всіх зацікавлених представників громадських організацій, які бажають працювати в Громадській Колегії, долучитись до процесу формування цього органу.
Введено в практику регулярні зустрічі з визначальними (в плані формування доходів бюджету) підприємствами регіону, на яких обговорюються перспективи їхнього розвитку та стан розрахунків з бюджетом. За участю керівництва ДПА проведено два засідання “круглого столу” з представниками 36 об’єднань підприємців та засобами масової інформації, де акцентовано увагу на зміні стилю роботи податківців та перехід від репресивних методів роботи з платниками податків до побудови партнерських відносин з ними. Обговорено шляхи вирішення проблемних питань, що виникають у взаємовідносинах платників з податківцями.
Щодо політичної заангажованості служби. Ще нещодавно податківців області асоціювали з певною політичною силою. Права, надані службі законом, нерідко використовували для захисту інтересів однієї з партій або для тиску на її політичних опонентів.
Сьогодні податкова адміністрація Львівщини – структура аполітична, ми не обслуговуємо жодну політичну силу, не обстоюємо інтереси якоїсь посадової особи чи політика. Податкові органи області виконують виключно ті функції, які покладено на нас законом. Не може бути й мови про будь-які політичні розправи з нашого боку. При здійсненні контрольно-перевіркових заходів ми виходимо не з політичної приналежності чи симпатії власника або керівника підприємства, а беремо до уваги лише дотримання ним норм податкового законодавства.
Кожен підприємець, який працює в правовому полі, повинен знати, що стосовно нього ми сповідуємо принцип “не заважай”, з боку податкової він отримає повне сприяння. Для мене не є проблемою, якщо платника податків, який сплачує податки, в якого простежується позитивна динаміка розвитку, відсутня інформація про його участь в схемах мінімізації податкових зобов’язань чи ухилення від оподаткування, не будуть перевіряти 5-10 років. В той же час, коли проаналізувавши подану платником звітність в нас виникнуть сумніви щодо законності його дій (для прикладу, при мільйонних оборотах сплачуються мізерні суми податкових платежів або на такому підприємстві працює офіційно 1-2 працівники практично “на громадських засадах”), він буде ретельно обревізований і в подальшому перебуватиме на постійному контролі податкових органів.
- Підприємці Львівщини ще добре пам’ятають, як податкову службу області використовували для залякування “неугодних” владі бізнесменів. Їх постійно перевіряли, донараховували чималі суми нібито несплачених податків, порушували кримінальні справи. Що сьогодні робиться з такими справами?
- Так, всі ми знаємо, якими методами минулого року намагалися зламати підприємців з опозиційного блоку. Внаслідок таких дій маємо по області значну кількість актів, де порушення писались практично з “повітря”. Всі вони сьогодні оскаржуються платниками. Щоб вийти з цієї ситуації в області затверджено регламент роботи, спрямований на перегляд таких матеріалів. Після попереднього аналізу всіх справ можна сказати, що в значній кількості подальший їх розгляд в судах безперспективний і нічого, крім витрат та негативного іміджу для служби, не принесе. Так, комісією вже розглянуто 67 матеріалів, по 48 з них на загальну суму 53 млн. грн., прийнято рішення про недоцільність подальшого оскарження. Зауважу, що ми перша область в державі, яка пішла таким шляхом і наші дії знайшли підтримку в ДПА України.
- Минулого місяця Президент України різко критикував податківців, при цьому одним з недоліків відмічено повільність кадрових зрушень. Вам також часто дорікають за відсутність в податковій службі області кадрових змін? Як ви це прокоментуєте?
- Зміни безперечно відбуваються. З податкових органів області звільнено 72 посадові особи керівного складу. Якщо в цілому по Україні в податковій службі замінено, як було відмічено у згаданому вами виступі Президента держави, лише третину керівних кадрів, то на Львівщині менше третини старих керівників поки що ще працюють. Та й область в цьому виступі не називали серед гірших.
Але маємо в Україні досить гуманне трудове законодавство і повинні його дотримуватись. Зокрема, не можемо звільнити “хворих”, а в нас окремі керівники перебувають на довготривалому лікуванні. Тому на повне оновлення служби потрібен час. Я ніколи не послаблював уваги до кадрового питання і не буду цього робити - зараз активно працюємо над очищенням серед керівників середньої ланки та рядових працівників.
- Як ви прокоментуєте публікації в пресі щодо вашого ймовірного звільнення? Як ви самі оцінюєте свою роботу на посаді головного податківця Львівщини?
- Ви знаєте, я б взагалі не хотів коментувати ці публікації, оскільки це лише чутки, які не мають під собою підґрунтя.
На сьогодні є очевидними позитивні зміни в роботі податкової служби області, це відчувають, насамперед, підприємці Львівщини. Я не ідеалізую ситуацію. Знаю, що зроблено, але розумію, що зробити потрібно ще більше. Лише об’єднавши наші зусилля з платниками податків та органами виконавчої та представницької влади (як регіонального, так і центрального рівнів), ми зможемо це зробити набагато швидше та якісніше.
Відома всім система роботи податкової служби області зразка 2004 року вибудовувалась шість років. І якщо хтось думає, що її можна повністю змінити за декілька місяців – він помиляється. Головне – чітко розуміти, що ти хочеш зробити, а таке розуміння є, і твердо проводити ці зміни.
Змінювати потрібно не лише психологію працівників податкових органів, але й психологію платників податків Львівщини, які звикли до того, що за гроші в податковій можна вирішити все. Необхідно виховувати повагу до закону як в однієї, так і в іншої сторони.
Довідка «ВЗ»
Віталій Павлович Хилюк, 1965 р. н., у 1989 році закінчив Київський торгівельно-економічний інститут за спеціальністю “бухгалтерський облік та аналіз господарської діяльності”.
Трудовий шлях розпочав у Закарпатській області, де працював бухгалтером Мукачівського ОРПК. З листопада 1989 року – на посаді головного бухгалтера ОМКТФ “Спектр” у місті Червонограді.
З часу створення податкової служби в Україні (з липня 1990 року) працював у Державній податковій інспекції у м. Червонограді Львівської області, де займався контрольно-перевірочною роботою. Пройшов шлях від державного податкового інспектора до заступника начальника ДПІ – начальника управління аудиту.
З травня 2000 року по серпень 2004 року працював на керівних посадах у Департаменті контрольно-перевірочної роботи ДПА України. Під час роботи в Департаменті нагороджений знаком “Почесний працівник Державної податкової служби України”. Остання посада, на якій працював у Державній податковій адміністрації України – перший заступник директора Департаменту контрольно-перевірочної роботи ДПА України.
З серпня 2004 року до призначення на посаду голови ДПА у Львівській області, працював начальником управління аудиту однієї з провідних аудиторських компаній м. Києва, сертифікований аудитор.
Одружений, виховує двох синів.
Ольга ДАНЧЕВСЬКА "Високий Замок"