Комітет Підприємців Львівщини

Зеновій БУРИЧКО: Є багато методів, аби відстежити злочинні схеми

Митна служба на Львівщині досі залишається одним із найодіозніших відомств. Навіть зараз, після зміни основного складу її керівництва, львів'яни тримають митників "під прицілом", мало вірячи у те, що в системі щось змінилося. Про особливості роботи на Львівській митниці та зміни в цій структурі "Поступу" розповів її новий начальник Зеновій БУРИЧКО.

-- Пане Зеновію, чим відрізняється ваш принцип роботи від роботи попереднього керівництва митниці, чим він кращий?

-- Я не можу цього сказати, це не мені оцінювати. Про це може судити моє керівництво в Києві, тільки не я. Взагалі, я ніколи не оцінюю своїх попередників. Єдине, що я можу сказати: безперечно, усі недоліки, які я бачив, працюючи тут, намагався не допускати, а виправляти.

Якщо ж відверто, то я ніколи не думав, що працюватиму на цій посаді. Моя кар'єра в митній службі почалася з того, що 1992 року я очолив нову, цілком не сформовану Рава-Руську митницю. Я тоді був депутатом обласної ради й одержав завдання довести до нормальних стандартів цю митницю. Чотири роки я приводив її до ладу. Відтак, у 1995 році, Рава-Руська отримала сертифікат визнання Джеймса Шев'є (президента всесвітньої митної організації). Потім, 1999 року, мене перевели до Тернополя -- керівником митниці (вона, до речі, буквально за кілька років ввійшла у десятку найкращих), ще за 4 роки -- до центрального апарату, де я керував спершу управлінням контрольно-організаційної роботи ДМСУ, потім був директором департаменту кадрової роботи. А з 10 грудня до 4 січня я знову виконував обов'язки начальника Рава-Руської митниці. Туди мене скерували тому, що в той час був дуже великий потік контрабанди.

-- Вдалося побороти явище контрабанди?

-- Так, тоді ми створили спецгрупу з Києва і разом з польськими колегами зупинили контрабанду. І сьогодні я твердо знаю: через Раву-Руську неможливо провезти вантажі з контрабандою. Можливо, саме тому багато львівських бізнесменів зараз агітує проти Буричка. Нікому не подобається, коли ламаються добре налагоджені незаконні схеми.

-- Тобто, на Вашу думку, конфлікт із місцевими підприємцями зумовлений власне тим, що Ви заважаєте їм лобіювати їхні інтереси?

-- Не знаю, чи варто говорити про конфлікт, бо я цілком нормально ставлюся до підприємців. Але зараз справді почали досить конкретну перевірку. Навіть за той період, поки я виконував обов'язки керівника Рава-Руської чи Львівської митниці, ми почали контролювати багато напрямків: наприклад, лісоматеріали, відходи шкіри великої рогатої худоби, бо було видно, що це -- звичайне відмивання ПДВ. Є дуже багато методів, аби відслідкувати такі схеми. Наприклад, бачимо, що в магазинах певної торгової марки полиці забиті свіжим товаром, а через митницю він не проходив. Або на базарах продають квіти, зелені насадження, а офіційно, їх ніхто сюди не завозив.

Але непорозуміння зумовлено й іншими моментами. Так, те, що Комітет підприємців Львівщини запропонував, аби ми прийняли на роботу у Львівську митницю їхніх представників -- на посади, не нижчі, ніж заступники начальників відділів. Мотивували це тим, що вони як представники бізнесу добре знають, що насправді робиться на митниці, і хочуть провадити прозорий митний контроль, і що вони як підприємці внесуть нові підходи до роботи служби. Я, звісно, сказав, що ми розглянемо їхні кандидатури. Але насправді, якщо це буде, то хіба на загальних умовах. Якщо вони мають нові цікаві погляди на роботу митниці, то нехай приходять, коли буде оголошено урядом відповідний конкурс, починають з інспекторів і доростають до керівників відділу.

Та щоб не було ніяких гострих кутів, незабаром ми плануємо провести спільну нараду з Комітетом підприємців, аби вони могли висловити свою позицію, сказати, що їм заважає працювати, які претензії до кого із митників вони мають.

-- Чи відомо Вам, як просувається розслідування у кримінальних справах, які торкаються Вашого попередника? Зокрема, щодо літака Як-42, який, за твердженням МВСУ, придбав собі пан Козак і навіть не сплатив ПДВ та митних зборів.

-- Взагалі, я особисто цього літака не бачив. Чи належав він пану Козакові, стверджувати не можна (хоч, навіть якщо ця версія правильна, зрозуміло, що керівник митниці навряд чи оформлював би відкрито літак на себе). Офіційно ж власником цього Як-42 є одна фірма, яка його купувала, декларувала, а потім вивезла в Росію для ремонту. І зараз, наскільки мені відомо, літак є у Смоленську, позаяк ця фірма попросила оформити його в режимі ремонту.

Оскільки тут проводили митне оформлення літака, ми здійснили службове розслідування щодо того, як це все робили інспектори нашої (тоді Західної реґіональної) митниці й усі зібрані матеріали передали до Києва, в СБУ.

Зараз же йде перевірка, визначають, яку конкретно суму було сплачено. Але окремі кошти за літак, за його митне оформлення згадана фірма справді платила. Інша річ, наразі ще не відомо, на основі чого Як-42 потім відправили до Росії, чи дійсно він потребує ремонту. Найближчим часом ми дамо запит до митних органів Росії і тоді матимемо більше інформації про реальний стан справ.

-- Вам дістався цікавий "спадок" у вигляді добре налагодженої корупційної системи, в якій, зрештою, Вам теж довелося працювати. Як Ви плануєте змінювати цю систему (якщо, звісно, плануєте)?

-- Це залежить від роботи усіх працівників, але насамперед від керівної ланки. Бо якщо керівник сам не переступає меж закону, не дає вказівок пропускати контрабанду, то й підлеглі цього не робитимуть.

Приміром, у 2002 році через митний пост "Краковець" було пропущено без сплати платежів понад 300 вантажів. Коли я як член контрольної комісії запитав інспектора, чому він це зробив, той відповів, що такою була вказівка керівництва, а принагідно пропустив і кілька "своїх" машин. Тобто, якби не наказ "зверху" і не відчуття безкарності, то навряд чи інспектор брав би на себе таку відповідальність.

Дуже важко психологічно змінити у людях стереотип, що кожен мусить відповідати за свої дії. Аби це поламати, можливо, потрібно було повністю виконати розпорядження Президента і змінити більшість митного керівництва. Це й було зроблено.

-- Але ж, наприклад, Комітет підприємців стверджує, що насправді зараз у митній службі працюють ті ж люди, що й раніше.

-- Це -- голослівні заяви і я не розумію, на чому вони базуються. Бо на Львівській митниці змінилися начальник і всі його заступники, нехай вони й прийшли з інших митниць. Можливо, хтось хотів би, аби у службу прийшли цілком нові люди, котрі ніколи не працювали в митній системі. Але такого ніколи не буде, бо працювати мусять лише професіонали.

Загалом, як на мене, схожі заяви зумовлені тим, що я зараз почав ламати зручні для когось незаконні схеми.

-- А Ви не намагалися такі незаконні схеми ламати раніше, адже вже багато років працюєте в митній службі?

-- Звичайно. Так, коли я працював у Раві-Руській, ми не раз затримували буси із м'ясом, наркотиками. Взагалі, від того часу, що я працював у Раві-Руській, через цю митницю неможливо було перегнати партію контрабанди 100 tir-ів. Принаймні, безкарно.

-- Очевидно, за час роботи в митній службі Вам доводилося отримувати накази, що суперечать законодавству?

-- Безперечно. Але я завжди мав свої принципи. Свого часу, працюючи у Раві-Руській, отримав вказівку проштампувати документи, що 10 машин з обладнанням начебто перетнули митний кордон України. Я відмовився. У телефонній розмові з начальством сказав, що зроблю це, лише якщо отримаю письмове розпорядження. Були випадки і під час роботи в Києві. Так, коли працював у контрольно-організаційному управлінні, то, попри вказівки начальства, передав до Генпрокуратури компромат-документи на одну з митниць. А потім, коли займався кадровою роботою, "зарубав" чимало кандидатур. Взагалі, якби не прихід нової влади, думаю, мене б звільнили.

-- Як Ви будете боротися з корупцією? Застосовувати штрафні санкції?

-- Не застосовуватимуть жодних штрафів чи покарань до митника, який попадеться на корупції, його миттєво звільнять з роботи. Крім того, в ДМСУ днями призначили керівника внутрішньої безпеки, а самим працівникам підняли зарплату -- до 1500 грн.

Загалом, зараз передбачено чимало новацій, які досить сильно спростять усі митні процедури. Так, ми впроваджуємо принцип роботи "он-лайн" і керівник митниці зможе безпосередньо бачити і контролювати, що робиться на всіх підрозділах.

Крім того, ми запроваджуємо принцип роботи "єдиного вікна". Уже ліквідували наказ про скасування "групи ризику" (перелік товарів, за якими можна визначати і контролювати митну вартість, код товару та ін.), а натомість інспектор сам вирішуватиме питання щодо товарів. Якщо всі документи будуть в порядку й інспектор не матиме зауважень, то навіщо затягувати час митного оформлення до кількох годин чи до доби й залучати інші підрозділи?

Звісно, для цього потрібно буде підвищити професійний рівень самих інспекторів. Бо якщо раніше у їхній компетенції був лише контроль вантажів, то зараз вони муситимуть знати, скільки потрібно стягати платежів, який має бути код товарів (а отже, ставка мита), знати найважливіші засади митного законодавства країн, з якими контактують наші підприємства.

-- У більшості країн Європи митне оформлення відбувається значно швидше, а проблем із контрабандою значно менше (принаймні, за статистикою), ніж в Україні...

-- Так. Але західні митниці оснащені значно кращою технікою. Наприклад, на всіх польських кордонах є спеціальні прилади, що сканують будь-який вантажний автомобіль. Відповідно, митнику вже практично нічого робити, достатньо лише натиснути кнопку, і він бачить на табло все, що є в машині.

І звісно, багато залежить від того, як вміє організувати керівник. Тому я думаю, що найближчим часом ми продовжуватимемо кадрову ротацію серед керівників. Насамперед це стосується аеропорту, бо на роботу саме його працівників останнім часом найбільше скарг. Також будемо впроваджувати поняття митної етики. Бо, наприклад, у більшості аеропортів світу спершу надають послуги своїм громадянам, а потім -- іноземцям. У нас же часто все відбувається з точністю до навпаки. 

Розмовляла Катерина ЗЕЛЬМАН    Поступ