Комітет підприємців Львівщини, який пильно стежить за діяльністю цієї "нової влади", провів незалежний експертний аналіз наказів та доручень, виданих виконувачем обов'язків начальника Львівської митниці Зиновієм Буричком, і заявив, що відбувається "створення процесуально непрозорого, формалізовано бюрократичного, надзвичайно ускладненого та дорогого механізму здійснення митного контролю та митного оформлення експортно-імпортних товарів суб'єктів ЗЕД -- з метою отримання хабарів, утримання конкурентних переваг наближених структур, збереження можливостей для подальших зловживань".
Підприємці митниці не довіряють. Навіть оновленій
"Саме лише перебування на своїх посадах всього колишнього керівництва ЗРМ та більшості рядових митників дискредитує нову владу в очах українського народу. Ми не бачимо жодних змін в системі державного управління та в кадровій політиці. Фіналом такого зволікання у кардинальному вирішенні питань організації державної влади в Україні може бути подальше розчарування ділових кіл України та звичайних людей у цінностях Помаранчевої революції та програш демократичних сил на виборах вже у 2006 році", -- заявляє комітет. Можливо, це банальна нетерплячість і звична для галичан підозрілість, але навіть якщо й щось більше, то слід пам'ятати, що люстрації в Україні поки оголошено не було.
Хто не встиг, той запізнився
Тим часом подамо аналіз одного з наказів пана Буричка, а саме № 34 від 01. 02. 2005 р. "З метою забезпечення повноти оподаткування шляхом проведення законодавчо обґрунтованого ефективного митного оформлення імпортованих вантажів ...наказую: 1. 1. Щоденно станом на 10.00 перевіряти наявність транспортних засобів у зонах митного контролю (місцях прибуття автотранспорту) на відповідність даним журналів обліку поданих перевізником реєстрів та (або) поданих декларантами до митного оформлення документів". "Я так розумію, це означає, що після 10.00 документи не приймаються? А який тоді зміст рахувати автомобілі і документи станом на 10.00? А раптом на 10.00 автомобілів виявиться більше, ніж документів та (або) реєстрів?! Це що означає -- якийсь контрабандист заблудився ще й документи не встиг підробити і подати їх на митницю?! -- запитають підприємці. -- А якщо автомобілів буде менше, ніж поданих документів?! Це, напевно, означає, що нехай автомобіль спочатку прибуде на оглядовий майданчик до 10.00, а вже потім митниця буде брати документи в роботу! Що це за неподобство -- документи на 10.00 на вантаж є, а автомобіля з вантажем до 10.00 немає?! Тобто в режимі експорту, наприклад, завантаження і митне оформлення вантажу протягом одного робочого дня стає неможливим?!"
Прискіпливі контролери
Згідно з п. 1. 2 згаданого наказу, "... до товарів, на які встановлено нульові або мінімальні ставки ввізного мита -- стовідсоткове застосування передбачених додаткових форм митного контролю, в т. ч. із залученням посадових осіб відповідних підрозділів". Відтак навіть у разі, коли митник упевнений у тому, що декларант правильно встановив код товару та ставку мита на нього, він все одно зобов'язаний застосувати додаткові форми митного контролю (скерувати товар у митну лабораторію для визначення коду або відправити товар у ВКМВ, щоб встановити його митну вартість тощо).
Без грошей на митницю не пхайся
Обурює підприємців і п. 1. 5 цього наказу, відповідно до якого, якщо у когось з імпортерів "начебто" немає коштів, щоб оплатити митні платежі на товар, що прибув, то треба зробити все можливе, щоб не допустити розміщення цього товару не те що під відповідальне зберігання, а навіть на митному ліцензійному складі. Це ж "...прихований метод відтермінування сплати митних платежів..." "До відома пана Буричка -- бажання суб'єкта ЗЕД відтермінувати сплату митних платежів шляхом розміщення товарів на МЛС є цілком законним! Це одна з основних підстав для організації діяльності МЛС!" -- заявляють підприємці.
Право першої ночі
От ще претензії до доручення № 19-д від 04. 02. 2005 р. "Для забезпечення належного контролю за процесами митного оформлення ... зобов'язую: п. 4. Здійснювати направлення у ВНКТ та ВКМВ з метою встановлення коду.... товарів, які заявляються до митного оформлення в режимі ІМ 40 (імпорт) вперше у підрозділі митного оформлення". "На практиці це означає, що якщо суб'єкт ЗЕД вперше завозить такий товар у підрозділ митного оформлення (хоча ніхто не сумнівається в його ідентифікації), то все одно він "нарвався", незважаючи на те, що такий самий товар завозить інший суб'єкт ЗЕД у цей же підрозділ митного оформлення і вже має підтвердження коду, або інший суб'єкт ЗЕД в інший підрозділ митного оформлення. От і виходить, що різні суб'єкти ЗЕД в одному і тому ж підрозділі митного оформлення, та й інших підрозділах, можуть незалежно визначати митний код і митну вартість того ж товару -- лише на тій підставі, що вони його завозять уперше, а не тому, що митнику важко правильно ідентифікувати товар", -- зауважують підприємці.
Нефахово було б ганити наведені вказівки, але навіть після побіжного аналізу напрошується висновок, що посилення боротьби із контрабандою завдає додаткових клопотів не тільки самим митникам, а й суб'єктам ЗЕД, і спрощення процедури кордону вони поки що не відчули.