Минулорічний рекордний ріст автопродажів нових авто (більше 600 тис. одиниць) дозволяв великим трейдерам не звертати увагу на вторинний ринок. Сьогодні для них це недозволена розкіш. В умовах обвалу ринку претензії на долю ще не розподіленого ринку заявили практично усі великі гравці. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Крім того, масові неплатежі по автокредитах спровокували динамічне зростання ринку заставних автомобілів, що змусило автотрейдерів задуматися про нові схеми продажів авто з пробігом. Розвиток ринку вторинних, зокрема заставних, автомобілів дозволить в тому або іншому ступені задовольнити інтереси всіх учасників процесу: банкірів, автотрейдерів, позичальників і споживачів. Проте сьогодні існує ряд проблем, які утруднюють продаж автомобілів, що знаходяться в заставі.
Банківський інтерес
Не дивлячись на кризу платежів, кількість виставлених на продаж заставних авто сьогодні істотно не збільшилася. За словами радника президента Асоціації українських банків (АУБ) Олексія Куща, банки поки не удаються до масового відчуження заставного майна, що пов'язано з відсутністю стабільного ринку і складнощами по ліквідній реалізації застави. Стримує масові повернення застав і недосконалість законодавчої бази, яка не дозволяє створити прозорі механізми реалізації заставного майна.
"Необхідно, щоб процесуальне законодавство відповідало тим правам банку, які він має як кредитор, інакше будь-який новий власник заставного авто може зіткнутися з судовими рішеннями", - указує А.Кущ. Він відзначив, що без письмової згоди власника сьогодні практично неможливо реалізувати автомобіль.
У АУБ підкреслюють, що в ситуації, що склалася, реалізація заставного майна є для банків останнім аргументом. По словах А.Куща, банку вигідно реструктурувати кредит і дочекатися проплат, оскільки він несе зобов'язання перед вкладниками. "В умовах відтоку ліквідності ми не можемо дозволити собі наявність серйозного рівня збитків. Це пов'язано з тим, що банк підводив кредити під гроші вкладників. У такому разі можна говорити про те, що банки можуть зазнати збитки при реалізації майна, яке фактично забезпечує депозити, що поступили в банк від населення", - відзначив А.Кущ.
Сьогодні банки в більшості своїй справляються з реалізацією невеликої кількості заставних авто своїми силами, розміщуючи пропозиції на корпоративних сайтах. Разом з тим, експерти запевняють, що вже до літа кількість конфіскованих і повернених авто виросте до 150 тис. При цьому в зоні ризику опиняться в першу чергу кредити, які були видані в 2007-2008 роках: "завдяки" зростанню курсу долара, щомісячні виплати з серпня 2008 року збільшилися практично удвічі в гривневому еквіваленті.
Позиція автодилерів
Дилери мають намір розвивати реалізацію заставних автомобілів разом з послугою "trade-in" (обмін старого автомобіля на новий з доплатою). Це напрям бізнесу існує вже досить довго, проте обвал первинного ринку змусив дилерів по-справжньому серйозно звернути свою увагу на розвиток трейдовых продажів - за прикладом європейських країн, де частка офіційних представників брендів у внутрішніх перепродажах досягає 50%.
Проте, за словами представників ринку, існуюче податкове законодавство істотно гальмує розвиток цього сегменту, роблячи його або нерентабельним, або незаконним. Так, в лютому, що передубачав оптимізацію законодавства з питання регулювання і оподаткування "trade-in", був відхилений депутатами Верховної Ради.
За словами генерального директора Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і ділерів (ВААЇД) Олега Назаренко, в такій ситуації автодилери і банки вимушені продавати автомобілі з пробігом напівлегально. Він відзначив, що законодавство зобов'язує фізособу при продажі уживаного автомобіля платити прибутковий податок у розмірі 15%, а юрособа - ПДВ. "Гравці ринку елементарно обходять цю річ. Вони просто оцінюють автомобіль через біржу в 100 грн. і платять 15 грн. до бюджету", - розповів О.Назаренко.
Президент ВААЇД Станіслав Щербіна вважає, що уповільнюють розвиток вторинних продажів і самі банкіри, які не хочуть змиритися з тим, що реалізація заставних авто для них є збитковою. Співпраця, на думку С.Щербини, можливо тільки в тому випадку, якщо банк дасть можливість запрацювати на реалізації цих авто дилерові. "Зараз вся проблема в банках, які хочуть отримати свої гроші, нав'язують свою політику продажів, щоб отримати залишок тіла кредиту цілком або хоч би з мінімальними для себе втратами. Поки банки не зрозуміють, що вони у будь-якому випадку в збитку, нічого не зміниться", - указує С.Щербіна.
Юридичні ризики
За словами юриста ЮФ "Magisters" Ярослава Олейника, при покупці заставного автомобіля всі учасники правовідносин мають ті ж ризики, що і при покупці авто, що не знаходиться в заставі. Крім того, існують додаткові ризики, пов'язані з тим, що обтяжило предмету відносин.
Потрібно розуміти, що власник може продавати авто, що знаходиться в заставі, і/або надавати права користування/управління ним, зокрема через довіреність, тільки з відома заставотримача авто. Інакше відповідна операція може бути визнана недійсною в судовому порядку, підкреслює юрист.
"Проте існує нюанс, що відповідна операція визнається недійсною тільки в тому випадку, якщо покупець є недобросовісним.
Якщо кредит на автомобіль був погашений, то для здійснення операції продавець повинен надати покупцеві довідку від заставотримача про припинення договору кредиту/застави автомобіля і звільнення авто від тих, що яких-небудь обтяжили.
Якщо ж покупець з відома банку отримав право власності на заставний автомобіль до припинення зобов'язання, забезпеченого заставою, застава вважається дійсною і такою, що діє, а набувальник отримує всі права і обов'язки заставника за відповідним договором застави, якщо інше не буде обумовлено з банком, відзначає юрист.
Покупець, по словах Я.Олейника, повинен сам потурбуватися про збір інформації щодо автомобіля, права власності або користування на який він хоче отримати, зокрема, перевіривши наявність:
- паспорти і довідки про привласнення ідентифікаційного номера власника авто;
- згоди дружини власника авто або особи, з якою він проживає однією сім'єю без укладення шлюбу, на здійснення операції з авто, а також его/ее паспорта і довідки про привласнення ідентифікаційного номера;
- документів на авто (свідоцтво об реєстрації, договір купівлі-продажу);
- інформації про тих, що обтяжили або їх відсутності в державному реєстрі тих, що обтяжили рухомого майна;
- згоди заставодержателя на операцію з авто або документа заставодержателя, що свідчить про припинення того, що обтяжило авто.
Таблиця 1. Оцінка заставних автомобілів, виставлених на продаж деякими банками України*
Марка |
Модель |
Банк |
Об'єм дв-ля, л |
Пробіг, км. |
Рік пр-ва |
Ціна оцінювача |
Ціна експерта $** |
"Daewoo Lanos" |
"Lanos" |
1,5 |
74 680 |
2006 |
$7260 |
4800 | |
"Skoda" |
"Octavia A5" |
1,6 |
55 000 |
2008 |
$16900 |
13000 | |
"Mitsubishi" |
"Lancer EX GT" |
"Укргазбанк" |
2,0 |
30 000 |
2007 |
$20000 |
13000 |
"Nissan" |
"Micra GEE-L" |
"Укргазбанк" |
1,4 |
73 600 |
2007 |
$11320 |
8000 |
"Hyndai" |
"Getz" |
1,4 |
46 000 |
2006 |
$8000 |
6000 | |
"VW" |
"Polo" |
1,4 |
20 000 |
2007 |
112702 грн. |
10000 |
* - вибір заставних позицій суб'єктивний
** - оцінка проведена експертами "автоброкер Консалтинг"
http://biz.liga.net/articles/EA090037.html