І якщо так станеться, що конкретно ця перша ластівка дешевих польотів з якихось причин прогорить або втратить зацікавлення в українському ринку, то головну свою місію – відкриття українських кордонів (як державних так і психологічних) для бюджетних авіакомпаній взагалі – вона вже виконала.
Про принципи роботи європейських лоу-кост-авіакомпаній я був начуваний давно. Кілька приятелів користуються регулярно: один кілька разів на рік літає з польського Катовіце до Ірландії з компанією Ryanair, інший використовував той же Wizzair для польотів у Іспанію і Францію. Тобто, особливих рожевих окулярів щодо заявленої у агресивній рекламі ціни «від 79 гривень» в мене не було.
Натомість, приємною несподіванкою вже під час бронювання виявилося, що неправди в цьому повідомленні також немає – практично на кожен рейс сьогодні дійсно можна купити квиток за 79 грн. Якщо купувати заздалегідь і не замовляти жодних інших додаткових послуг. Наприклад, мій квиток до Львова, який я купував за два місяці до польоту, обійшовся саме у стільки.
До речі, процедура купівлі через сайт компанії достатньо проста і прозора: вибрав рейс, поклацав переліком додаткових послуг, ввів дані платіжної картки – оце власне і все, приємного польоту.
За що ж потрібно платити додатково? Тут в мене погана новина: абсолютно за все. Не обійдетеся ручною поклажею і захочете багажного місця? Плюс 58 грн. під час онлайн-замовлення або ж 116 – якщо згадаєте про це вже під час реєстрації в аеропорту. Перебрали дозволені 20 кг багажної ваги? Викладайте по 78 грн. за кожний зайвий кілограм.
У прейскуранті є навіть якийсь таємничий «додатковий простір для ніг» за 39 грн…
Не довіряєте інтернету і бажаєте оформити квиток через кол-центр? Ще плюсуйте 54 грн. Зміна імені у квитку або анулювання замовлення – взагалі найдорожчі послуги – 312 і 468 грн. відповідно. Тобто, якщо купувати «по-багатому» та ще в останній день перед вильотом, то остаточна ціна може наблизитися або й навіть перевищити ціну квитка на літаках традиційних вітчизняних перевізників. Адже навіть ціна базового місця в літаку зростає з наближенням дати вильоту і відповідно до динаміки наповнюваності конкретного рейсу.
Ще два слова про обіди. У базову ціну квитка не входить навіть скляночка мінералки – якщо замучить спрага, доведеться скористатися послугами «Візз-кафе» - так пафосно зветься кейтерінг на борту. Ціни на заявлені у меню закуски і напої можуть здатися дещо завищеними – наприклад, сендвіч коштує 29 грн., пиво – 22 грн., а горнятко чаю – 14,5 грн.
Але цьому і певне виправдання – в кіоск вискочити на проміжній станції не вийде ніяк. Та й пережити годинку в небі без сендвіча, здається, цілком реалістичне завдання для економного пасажира. Щоб закінчити з гастрономічною темою, додам, що відкрито проніс на борт пляшку прохолоджувального напою і не почув жодних протестів від стюардес.
Переліт до Львова на новенькому А-320, зібраному на заводі в Тулузі лише у травні цього року, забирає трошки менше часу, аніж зазвичай на авіарейсах національних компаній – лише 50 хвилин проти 1:15-1:20. В чому тут секрет – у швидкості літака чи особливому повітряному коридорі, сказати важко. Але сама думка про те, що політ з аеропорту Бориспіль до Львова займає менше часу, аніж добирання від Борисполя до дверей власної квартири – здається потішною. Загалом літак аж «світиться» новизною. В салоні, природно, лише економ-клас, але місця вистачає і без «додаткового простору для ніг».
На першому рейсі до Львова аншлагу не спостерігалося. Заповненими були заледве половина місць. Чим це викликано – недовірою до дешевизни, ретроградністю людей, які побоюються робити покупки через інтернет, а чи й просто низьким попитом на подорож до Львова саме цього дня – мені, як неспеціалісту, сказати важко.
Але зі споживацької точки зору особисто мені політ видався вигіднішим навіть за мандрівку потягом. Квиток в купе на фірмовому 91-му потязі вже зараз коштує близько 125 грн. Плюс – традиційні наміри Укрзалізниці піднімати ціну на 10% щокварталу, здається, ніхто не скасовував.
Безперечно, зростатимуть ціни і на квитки Віззейр. Скажімо якщо спробувати купити сьогодні переліт до Симферополя або Одеси на останній літній вікенд, то квиток «туди» на 28 серпня обійдеться вже у 189 грн. А коли закінчиться акція «Супер промо», яка дозволяє знайти квитки по 79 грн., то буде і ще дорожче.
Натомість, комфорт і швидкість для декого можуть бути суттєвою конкурентною перевагою. Скажімо, крім початкових Львова, Симферополя і Одеси, компанія уже відкрила продаж квитків на нові рейси до Харкова і Запоріжжя, які стартують у вересні. Десь з осені обіцяють почати продаж квитків і на перші міжнародні рейси. За попередньою інформацією, до Мілана і Дортмунда найдешевший квиток вартуватиме 199 грн., а до Лондона – 299 грн.
Крім власне можливості подорожувати літаком за «притомними» цінами, хорошою новиною є те, що з приходом на ринок перевезень Віззейр-Україна, можна очікувати зростання конкуренції, адже у боротьбі за клієнта повинні оживитися «великі» національні авіаперевізники – перш за все Аеросвіт та Міжнародні авіалініі України.
Андрій Вус, "Фінансист"