Комітет Підприємців Львівщини

Зовнішня реклама в умовах мораторію

У Львові уже понад рік діє мораторій на встановлення нових конструкцій для розміщення реклами, обґрунтований тим, що місту потрібні нові «Правила на розміщення зовнішньої реклами». За цей час Львівська міська рада встигла прийняти Концепцію розміщення зовнішньої реклами у м. Львові, на основі якої нові правила й мають бути розроблені.

Попри це ринок зовнішньої реклами у Львові не завмер, він розвивається. Як свідчать данні «Українського Медіа Монітору», у першому півріччі цього року Львів продемонстрував приріст ринку у 14,6%, порівняно із аналогічним періодом 2006 року.

ZAXID.NET провів власне дослідження цього парадоксального явища.

Розвиток замість стагнації

Зі спілкування ZAXID.NET із міськими чиновниками стало зрозуміло, що робота з розробки правил перебуває на початковій стадії, хоча раніше анонсувалося, що їх затвердять до кінця 2007 року.

Проте діючим рекламорозповсюджувачам це особливо не дошкуляє. Виявляється, діючим суб'єктам ринку, які провадять свою діяльність відповідно до діючих правил й не мають суттєвих зауважень від контролюючого ЛКП «Адміністративно-технічне управління», у разі настання закінчення терміну дії дозволів на рекламоносії продовжують їх ще на рік.

Директор ЛКП «Адміністративно-технічне управління» Василь Скрипичайко підтвердив ZAXID.NET , що одним із наслідків дії мораторію було те, що рекламні борди почали масово виносити на периферію. «На виїзді з міста, на вул. Городоцькій біля маркету «Епіцентр», їх, як грибів після дощу. Внаслідок дії мораторію компанії почали шукати зони, де закінчується вплив Львівської міської ради. Вони пішли в сільраду Зимної Води, уклали договори оренди із ними, й платять їм», - навів приклад В.Скрипичайко.

За його словами, особливо помітного розвитку також набула реклама на мостах та транспорті великих форматів. «Справа в тому, що закон «Про рекламу» дозволяє рекламорозповсюджувачам трактувати рекламу на мостах, як рекламу на транспорті. Бо, відповідно до закону, такою рекламою вважається реклама не лише на авто чи вагонах, але й на елементах інфраструктури. Для розміщення цієї реклами жодних додаткових дозволів і погоджень від міськради не потрібно», - прокоментував директор ЛКП «Адміністративно-технічне управління». Він вважає, що для Львова це обернулося тим, що в районі Залізничного вокзалу сьогодні існує «цілий вернісаж різноманітних щитів». «Я піднімав перед міським головою це питання. Думаю, йому вдасться домовитися з керівництвом «Львівської залізниці», щоб дозоли на рекламу, яку дають вони, таки погоджувалися із нами. Ситуацію має бути вирішено цивілізовано. В іншому випадку, логічно вимагати, щоб борди розвертали в бік залізниці, а не лицем до міста», - додав Скрипичайко.

Рекламний переділ

Коли мораторій лише оголосили, чимало суб'єктів ринку прогнозували його переділ, штучний вплив на конкуренцію. Зокрема й через те, що плата на оренду ЛМР збільшиться у 2,5 рази. Чи справджуються ці прогнози?

«Ми ведемо облік, маємо угоди з кожним рекламорозповсюджувачем на тимчасове розташування конструкцій зовнішньої реклами. Загалом їх - 451. Якщо виділити фірми, які мають це за основний бізнес, то їх виявиться не більше 30. З них великих - 6-7, вони мають і по 200 бордів. Середнячки ж мають по 20-30 бордів, рідше - 40», - поінформував В.Скрипичайко.

Попит на рекламу зростає, рентабельність цієї справи висока, тому є багато бажаючих спробувати себе в цьому. За його словами, під час дії мораторію хоча й нові дозволи і не видаються, у відділі накопичилося понад 500 заявок. Крім того, працівники «Адміністративно-технічного управління» стабільно, практично щомісяця, демонтують самовільно встановлені конструкції.

Чиновник пояснив: встановлюючи мораторій, влада виходила з того, що Львів - на порозі буму місцевого ринку реклами, й цей процес у Львові - місті із унікальним архітектурним середовищем - має йти в рамках, визначених владою. Він зазначив ZAXID.NET : «Інформація про можливе збільшення тарифів на оренду для рекламорозповсюджувачів у 2,5 рази не випадкова. Це наша цифра. Ми виходили з того, якою має бути розмір оренди, якщо на половину зменшити кількість конструкцій і не втратити існуючих рівень доходів, - вийшло, що треба орендну ставку збільшити у 2,5 рази». Він додав, що цифра є економічно обґрунтованою, адже з 2003 року розмір ставки не переглядався, лише індексувався, а рівень рентабельності галузі дуже високий - 200-500%.

Чи врешті-решт тариф буде збільшено у 2,5 рази, наразі невідомо. За словами В.Скрипичайка, це залежатиме від рішення виконкому чи ухвали сесії ЛМР. «Ми виконуватимемо те, що нам затвердять, це на рівні пропозиції», - зазначив він.

Проте бажання міста мати справу лише із великими операторами, діяльність яких буде якщо не лояльною, то принаймні коректною до існуючого образу Львова, знаходить повне розуміння у самих великих операторів.

Так, директор компанії « ОКТАГОН Аутдор» , одного з найбільших операторів ринку зовнішньої реклами у Львові, Вадим Фрунзе повідомив ZAXID.NET наступне: «Заборона встановлення нових конструкцій, на мою думку, позитивно позначилася на ринку Львова. Я взагалі вважаю, що ринки зовнішньої реклами, як Львова, так і інших регіонів, перенасичені носіями. Це призводить до радикального перевищення пропозиції над попитом і, як наслідок, - демпінгових процедур з боку маленьких операторів, що, у свою чергу, призводить до звуження рентабельності в галузі».

На його думку, «заморожування» ринку мораторієм дає можливість штучно відрегулювати ринок, обмежити його фізичне зростання та змусити ринок конкурувати не в кількісних, а й у якісних показниках. Тим більше, що ринок очікує процес консолідацій. «Зміни уже на порозі, і я очікую, що протягом року-двох ринок буде сконцентровано у руках кількох ключових гравців. Це підвищить якість носіїв, дасть містам можливість зважено і консолідовано керувати процесом, підвищити надходження до казни, виходити на ринок з концептуальними рішеннями щодо розміщення носіїв», - прогнозує Вадим Фрунзе.

Добрі ідеї

Так чи інакше, але затягувати із прийняттям Правил на довго не варто, й бажано, щоб вони справді стали практичним інструментом реалізації прийнятої Концепції, яку можна лише вітати за добрі і мудрі наміри.

Зазначимо, що основною метою прийняття Концепції задекларовано «здійснити перехід на якісно новий рівень забезпечення мешканців та гостей міста рекламно-інформаційною продукцією на основі врахуванням особливого статусу міста як надбання Світової Спадщини ЮНЕСКО; формування рекламної інфраструктури в архітектурному середовищі міста з врахуванням конкретних містобудівних умов візуального простору, історичних та ландшафтних його аспектів».

Як прокоментував ZAXID.NET головний художник Львова Володимир Сколоздра, внаслідок реалізації Концепції має бути сформоване єдиний рекламно-інформаційний простір життєдіяльності людини, який гармоніюватиме з існуючим природним і міським середовищем.

За його словами, важливою новацією в Концепції є те, що запроваджується нове більш деталізоване рекламно-містобудівне зонування території міста з чітким зазначенням їх меж. Кількість зон запропоновано збільшити до 9. Перша - це зона території, що перебуває під охороною ЮНЕСКО. Друга - зона території пам'ятки архітектури, садово-паркового мистецтва, охорони ландшафту спільно з їх охоронними зонами. Третя - зона території історичного ареалу міста. Четверта - зона території регулювання забудови. В окремі зони також виділили парки та зелені насадження загального користування, загальноміські транспортні магістралі, транспортні вузли, розв'язки та зупинки громадського транспорту. І дві останні зони - це території мало- та середньоповерхової забудови і території сучасної багатоповерхової забудови. Це дає можливість максимально чітко виписати вимоги до об'єктів зовнішньої реклами у кожній зоні. Правила мають встановити вимоги щодо об'ємно-просторових характеристик та обмежень для кожного з типів рекламоносіїв, які рекомендуються, допускаються чи не допускаються для розміщення у кожній із зон.

Крім цього, рекламорозповсюджувач повинен буде обґрунтувати вибір місця для розташування нового рекламоносія на основі розробленої архітектурно-планувального проекту, й для отримання дозволу одержати затвердження скрупульозної проектно-технічної документації.

З цього приводу директор компанії « ОКТАГОН Аутдор» заявив ZAXID.NET : «Перспективи розташування у різних районах міста різних форматів - очевидні, і вони будуть традиційними для Європи. У центрах міст все більше буде з'являтися малих рекламних форм, а великі будуть виноситися на магістральні вулиці, у масиви тощо. Цей процес повинен бути вмотивованим, поступовим та лояльним до бізнесу, адже лояльність завжди окуповується сторицею».

Правила одні для всіх

Хочеться побажати, щоб цей процес - був прозорий, а політика міської влади єдиною по відношенню до усіх суб'єктів ринку. Одні правила - для всіх. До слова, у Концепції стверджується, що вона передбачає єдину політику щодо розміщення зовнішньої реклами у Львові та її розвитку і досягнення ефективності.

Крім цього, у концепції задекларовано досягнення не лише економічних цілей (зокрема, для міста - це ріст бюджетних надходжень), але й естетичні, соціальні цілі.

В.Сколоздра, ще при прийнятті Концепції висловив ідею про те, що принаймні у центрі варто надавати пріоритет тим компаніям, які пропонуватимуть організацію мережі рекламоносіїв із додатковими функціями. За його словами, це могли б бути міські меблі - лави, стовпи із годинниками, смітники із рекламою, щити, в яких одне тло рекламне, інше - інформаційне.

Ідея виявилася напрочуд цікавою. Так ТзОВ «Постер», не чекаючи завершення мораторію, запропонувало Львівській міській раді розробити міські меблі із «львівським фірмовим стилем» для центру міста. Вони подають це як експеримент, відтак готові виготовити і встановити їх безкоштовно. Єдине на що претендують - розміщення реклами на цих меблях.

Доповідаючи з цього питання на засіданні виконкому ЛМР, начальник управління охорони історичного середовища ЛМР Лілія Онищенко заявила, що варто пристати на пропозицію фірми без проведення конкурсу: «На організацію конкурсу може піти близько року, і ми можемо втратити таку привабливу пропозицію». Крім цього Л.Онищенко додала: «Дія мораторію поширюється на зовнішні конструкції розміщення реклами, те, що пропонує «Постер», - це елементи благоустрою, які не підпадають під дію мораторію». Проте секретар ЛМР Володимир Квурт заявив, що це - комерційний проект, який за умов відсутності конкурсу може викликати обурення інших суб'єктів ринку, а ще чого - перерости в монополію на рекламу у центрі Львова. Питання знову відклали на доопрацювання.

Соціальна взаємовідповідальність влади і бізнесу

Реалізація концепції, за словами Володимира Сколоздри, має, крім упорядкування рекламно-інформаційного середовища та збільшення надходжень до бюджету від цього виду діяльності, також дати відповіді на два важливі питання: як далі місту розміщувати соціальну рекламу, і чи потрібно для цього розвивати комунальну мережу.

Вирішення цих питань теж може стати своєрідною перевіркою на прозорість і зрілість.

Справа в тому, що у власності міста є 50 рекламних бордів. Однак за рішенням суду, який постановив, що «Адміністративно-технічне управління» як суб'єкт регулювання ринку не може одночасно бути і рекламорозповсюджувачем, борди передали в оренду компаніям «Октагон» і « BigBoard».

В.Скрипичайко поінформував ZAXID.NET , що з розміщенням соціальної реклами місто особливих проблем не має. «Ми звертаємося до рекламорозповсюджувачів, коли потрібно розмістити ту чи іншу рекламу, і вони надають вільні площі. За це за весь термін дії кампанії соціальної реклами вони звільняються від сплати оренди», - зазначив чиновник.

Він наголосив , що наразі окремого комунального підприємства для промоції міста і реалізації соціальних ініціатив на комунальних бордах не потрібно, проте погодився, що якщо умови на ринку зміняться то, можливо, доведеться на це питання подивитися по-іншому.

Юлія Куринкіна ZAXID.NET

http://www.zaxid.net/article/7663/