Комітет Підприємців Львівщини

Форум привабливих ідей

Львову вдалося продемонструвати усім важливим для нього фігурантам процесу: потенційним інвесторам, представникам польських та українських міст, представникам центральної влади готовність і бажання якісно працювати над проектом Євро-2012.

Мер Львова Андрій Садовий після першого дня форуму зазначив: «Ми сьогодні дали сигнал дуже серйозним людям. Вони зрозуміли, що у Львові можна працювати. Я побачив дуже багато речей, які потрібно наступного разу робити краще, проте загалом рівень організації мені сподобався. Сподобався своєю дискусійністю та відвертістю учасників. Пишні святкування уже нікому не потрібні».

Лицем до інвесторів

Назавтра цю позицію було підкріплено практикою, а саме: конференція щодо розвитку готельної інфраструктури завершилася земельним аукціоном з продажу ділянок на вул. Федорова. «Багато інвесторів, які приїхали, хотіли подивитися на структуру аукціону. Львів продемонстрував максимальну відкритість. Кожен охочий міг зареєструватися і на власні очі пересвідчитися, що усе відбувається прозоро і відкрито», - заявив на підсумковій конференції А.Садовий.

Для того, щоб цей приклад вселив впевненість інвесторів у сприятливості львівського інвестиційного клімату й підкріпився угодами на будівництво стадіону та повну трансформацію аеропорту, Львів має зробити ще багато серйозних кроків.

Позитивним сигналом є те, що у Львівській міськраді створено сектор супроводу інвестиційних проектів, аби інвесторам не доводилося впритул знайомитися із українськими реаліями землевідводу. «Сектор супроводжує проект від моменту прийняття рішення інвестором до завершення оформлення усіх дозволів», - повідомив перший заступник міського голови Львова Олег Синютка. Він додав: «Це не зовсім правильно, з огляду на нашу філософію - всі повинні мати рівні можливості, але вже є позитивні прецеденти. Думаю, на початок 2008 року будемо мати напрацьовану модель».

Зазначимо, що просування самих проектів з модернізації аеропорту та будівництва стадіону наразі відбувається швидко. Львів зміг перебрати у комунальну власність аеропорт та апробувати на форумі концепцію його модернізації. «До кінця 2007 року оголосять міжнародний тендер на визначення проектанта реконструкції Львівського аеропорту. На початку наступного року тендер буде проведено. Далі ми оголосимо конкурс на генпідрядника», - підсумував начальник управління зовнішніх відносин та інвестицій ЛМР Тарас Бурган.

Зі стадіоном ситуація інша - саме до цього об'єкту буде прикута основна увага комісії УЄФА, і, як показала «київська» ситуація, потрібно дотримуватися усіх її вимог та дослухатися до рекомендацій, а ще краще - діяти на випередження. «Обираючи інвестора, слід зважати на такі чинники: як швидко буде збудовано стадіон, хто саме вкладатиме інвестиції та якою буде можливість експлуатації цього стадіону і комплексу навколо нього після Євро-2012», - наголосив виконавчий директор проведення в Україні Євро-2012 Іван Федоренко.

Однак перед цим потрібно виділити землю, де цей стадіон будувати. На підсумковій прес-конференції міський голова Львова спробував поставити крапку над цим «і»: «Із «Зеленбудом» конфлікту немає. Ділянка визначена. Там тричі мінялися власники, і приємно, що люди, які є зараз, прийшли у міську раду й задекларували бажання співпрацювати. Є певні пропозиції, де вони можуть сприяти».

На роздоріжжі перед бездоріжжям

Якщо ж розглядати проект Євро-2012 у Львові в цілому, то А.Садовий впевнений, що Львів вкладеться в терміни підготовки до Євро-2012. «За графіком здати аеропорт і стадіон потрібно до 2010 року. Так звані «земляні роботи» розпочнуться вже навесні 2008 року, отже, ми встигнемо завершити ці проекти», - акцентував він.

На форумі було визнано, що найслабша ланка у підготовці - це транспортна інфраструктура. Про це під час відкриття форуму мер сказав так: «Ми маємо з'єднати новий стадіон, аеропорт, вокзал та мікрорайон Сихів. На це потрібно сотні і сотні мільйонів доларів».

Державна програма з підготовки до Євро-2012 передбачає загальне фінансування у 127 млрд грн, з них 21 млрд - за рахунок бюджетних коштів. Заступник міністра економіки Ольга Слюсаренко повідомила, що 60% фінансів буде вкладено в розвиток транспортної інфраструктури.

Додав оптимізму «месидж» міністра сім'ї молоді і спорту Віктора Коржа, який на конференції з питань розвитку транспортної інфраструктури заявив: «При уряді та при Президентові України уже створено ряд структур, які будуть супроводжувати реалізацію цього процесу. Незважаючи на політичні колізії, будь-яка політична сила розуміє, що цей проект має бути реалізованим. Поєднанням зусиль уряду, бізнесу, інвесторів ми доб'ємося того результату, що будуть задоволені інвестори, організатори та громадяни обох країн. Я запевняю вас у підтримці уряду України».

Все, що треба від уряду

Проте, це не все, що потрібно українським містам-учасникам Євро-2012 від уряду. Зважаючи на те, що Україна уже не раз обіцяла цивілізованому світові низку реформ, а до ладу їх не довела, іноземні інвестори, очевидно, потребують гарантій надійності інвестицій від уряду.

Наскільки це серйозно, свідчить заява заступниці міністра економіки Оксани Слюсаренко: «Для вдалої підготовки і проведення Євро-2012 Верховна Рада повинна негайно прийняти закон про державне приватне партнерство». За її словами, закон про державне приватне партнерство треба прийняти в частині концесійної діяльності, лізингової діяльності, діяльності спільних підприємств. «Зараз є доручення про створення під егідою Міністерства юстиції робочої групи, яка повинна зробити аудит і підготувати усі напрямки реформування законодавства у сфері інвестицій для здійснення ефективного проекту до Євро-2012», - зазначила Оксана Слюсаренко.

Загалом перебування представників органів центральної влади на форумі виявилося взаємно корисним: вони мали можливість пересвідчитися, що у Львова є потужна мотивація, тим часом адміністрація міста мала змогу, якщо й не сформувати лобі, то, принаймні, чітко роз'яснити, на чому іще наполягатиме під час прийняття державної програми з підготовки Євро-2012 у жовтні-листопаді цього року, коли затверджуватимуть її регіональні розділи. Перш за все, це - вирішення проблеми абсолютно неповороткої та забюрократизованої системи тендерів та зміна розподілу місцевих податків між місцевими та загальнодержавними бюджетами - до паритету 50% на 50%.

Реформа тендерного законодавства - нагальна, а запропонованого бюджетного фінансування не достатньо, - наполягають міста-учасники Євро-2012. Постійна комісія з питань бюджету та соціально-економічного розвитку Львівської обласної ради готує звернення до депутатів Верховної Ради, щоб вони внесли відповідні зміни у чинне законодавство щодо зміни процедури проведення тендерів.

Представники держави пересвідчилися на форумі й в тому, що Львів лобіюватиме ці ідеї не сам, а вже встиг заручитися підтримкою Дніпропетровська, Одеси, Харкова, Донецька. Зокрема, ідея про перерозподіл надходжень до бюджету була обговорена ще у кінці серпня, й скріплена меморандумом на рівні головних фінансистів міст-учасників Євро-2012.

На форумі О.Слюсаренко прокоментувала, що «спільна ініціатива міст-учасників Євро-2012 щодо фінансування підготовки шляхом зменшення відрахувань податкових надходжень до держбюджету наразі ще обговорюється». І якщо обговорення матиме позитивний результат, то Львів, за словами А.Садового, однозначно вкладеться у терміни підготовки до чемпіонату.

Одна команда

Львів дуже радісно сприйняв ініціативу міста-побратима Вроцлава щодо відкриття Польсько-Українського Форуму Міст «Євро-2012». Метою проекту, за задумом організаторів, є побудова польсько-української платформи співпраці в рамках підготовки до Євро-2012, створення умов для взаємного обміну досвідом. За словами А.Садового, це «можливість взаємного інформування, консультації на горизонтальному рівні».

Міський голова Львова кілька разів з цього приводу розповідав про те, що поки до Львова летіла комісія з УЄФА, в режимі телефонної розмови він отримав неоціненні поради у Вроцлаві на найсвіжішому досвіді, а потім таким же чином «виручив» Дніпропетровськ. На підсумковій прес-конференції А.Садовий заявив, що польсько-український проект дає змогу згуртувати міста до однієї команди, й працювати як одна команда.

Чи зможуть з легкої руки Вроцлава міста-учасники переступити через внутрішню конкуренцію, покажуть наступні форуми - в Києві і Донецьку. Але в результати Львівського форуму можна сміливо зазначити, що полякам відлягло від душі, мовляв, українці не такі вже й лінивці і базіки, можливо, червоніти й віддуватися за них не доведеться.

У принципі, Польсько-Український Форум Міст може принести у перспективі багато користі. Якщо, наприклад, питання формування туристичного продукту, культурної програми заходів, підготовки волонтерів, організації безпеки перейдуть у серйозну і широку дискусію, її ініціатори зможуть винести чимало раціонального.

Тут є лише одна небезпека - українська схильність до мавпування «євростандартів». Її треба переступити, і тоді можна спромогтися організувати проведення чемпіонату не лише «не гірше, ніж в інших», але й по-справжньому цікаво.

Юлія Куринкіна ZAXID.NET

http://zaxid.net/article/6721/